Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

botze

Aktiv medlem
Hej, ny här! Hoppas jag inte svär i kyrkan nu när jag pratar om kompaktkameror.... ;)

Har en hyfsat enkel kompaktkamera, som jag använt i ett antal år. Nu börjar jag bli trött på den, framför allt att det aldrig går att ta vettiga bilder inomhus/i dåligt ljus utan att det blir kornigt/brusigt... i Sverige känns det som att det är mörkt 80% av året (åtminstone inomhus).

Jag kommer att använda kameran som vanlig "familjekamera" och mest ta bilder på ungarna och i andra sociala sammanhang. Jag tycker det är coolt att kunna ta bilder med riktigt kort skärpedjup, ger en väldigt snygg effekt.

Har läst på och förstått att en systemkamera är betydligt bättre på detta, främst p.g.a. den betydligt större sensorn. Grejen är bara att jag tror att en systemkamera kommer att bli liggandes hemma p.g.a. storleken. Dessutom blir det rätt mycket pengar (för en sån som mig, som inte har fotografi som passion).

Så jag har suktat in mig på kategorin "proffskompakter", d.v.s. kompaktkameror med större sensor än vanligast i kompaktkameror, och med bättre/ljusare optik. Har gjort en liten lista här:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2241454&view=c

De jag är mest sugen på är Olympusen eller Samsungen, som båda har bra pris nu (båda kostade väl runt 4500 när de var nya). Sonyn är den som de allra flesta håller som den bästa kompaktkameran alla kategorier, med sin stora sensor. Men det känns lite mycket att lägga 5000 när man kan få en "nästan" lika bra för halva priset....

Den jag är mest sugen på är Samsungen, med sitt ljusstarka objektiv (f/1.4 vid kortaste brännvidden) och bra funktioner (filma i full-hd, kunna ta 10 bilder/s i max upplösning, kunna ta bild i max upplösning medan man filmar, Wifi -anslutning o.s.v.) Den är ju också nyare än Olympusen, som saknar många funktioner. Det viktigaste är ju dock bildkvaliteten....

Vad tror ni, kan Samsungen vara ett vettigt köp? Har jag missat några vassa kandidater? Eller tänker jag helt fel gällande val av kamera? 3000 känns som någon slags smärtgräns....

Tacksam för alla svar :)

Fujifilm X10 tycker jag leverar bra då de är lite sämre belysning, fast detta gäller i 6Mp läget (vid halva antalet pixlar ges då bl. a. mindre färgbrus). Jpg rakt ut ur kameran blir väldigt skarpa o kontrastrika (går justera efter behag, samt finns olika filter funktioner också). En ny version av denna är på väg ut. Fujifilm X20 heter den ungefär. Denna kommer att ha en ny förbättrad sensor som inte har ngt lågpassfilter (=skarpare bilder).

Hej, tack för svar! X10an är grymt läcker men kostar lite för mycket för mig. Jag köpte till slut Samsung EX2F, hoppas den blir bra för mina behov. Provade lite kort igår kväll och jag blev i alla fall imponerad av ljusstyrkan, får se vad jag tycker framöver. Uppgraderingen från vad jag har är i alla fall stor :)

ANNONS
Götaplatsens Foto