Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra laptop för foto och film?

Produkter
(logga in för att koppla)

joel olofsson

Aktiv medlem
Hallå!
En liten datorfråga.
Jag har en bärbar dator som är kanske en 3-4 år gammal och ganska seg numera så jag funderar på att skaffa en ny.
Jag har också en vanlig burk som är ett par år men helt ok.
Jag skulle önska att jag kunde ha med en laptop för backup och enkel redigering när jag är ute o fotar i fält och sen kunna komma hem och redigera bilderna vid skrivbordet på en extern skärm eller i soffan och dom ligger där i mappen, klara att jobba med. Lyckades inte klura ut nån bra lösning annat än att använda samma laptop till allt.
När jag är ute och fotar lägger jag över bilderna på datorn och sen när jag är hemma kopplar jag bara in datorn och så förs filerna över till en större hårddisk/NAS. Jag filmar även mycket så jag behöver en dator som klarar lite tyngre program som photoshop, premie elements och så. Räknar med att det minst behövs en 2 GHz prosessor, hyfsat stor hårddisk, bra skärm och bra grafik.
Tacksam för svar!
mvh Joel
 
Skulle rekommendera en Mac. I min mening helt klart överlägset inom redigering av foto och film. Om du dessutom brukar redigera film på en daglig basis ska du utan tvekan införskaffa programmet Final Cut! Har inte hittat något program till Windows som håller samma nivå.

Sök runt så hittar du säkert något.

// Linus
 
Skulle rekommendera en Mac. I min mening helt klart överlägset inom redigering av foto och film. Om du dessutom brukar redigera film på en daglig basis ska du utan tvekan införskaffa programmet Final Cut! Har inte hittat något program till Windows som håller samma nivå.

Sök runt så hittar du säkert något.

// Linus

Tyvärr ligger dom lite utanför min budget...
 
Nu redigerar inte jag film, men en hel del bilder och så gör jag bildspel med videoklipp.
Jag bestämde mig för drygt et år sedan att den PC jag använder till bilder ska inte användas till något annat. Dvs inga epost-program, spotify eller annat skräp som segar ner. Det andra jag bestämde mig för var att systemdisken ska vara SSD. De här två besluten var de bästa jag tagit vad gäller PC. Det är stor skillnad på att jobba på en SSD jämfört med en mekanisk disk(man behöver i.o.f.s. ett NAS eller liknande för att lagra bilder/filmer/bildspel mm). Dessutom blir inte datorn segare och segare eftersom jag renodlat användningen (bara bild). Tror dessa båda i längden gör mer än val av processor.
 
Tyvärr ligger dom lite utanför min budget...

Är medveten om att dessa kostar skjortan. Hur mycket hade du tänkt att lägga på datorn?

Det finns ex antal återförsäljare som säljer begagnade som brukar vara i bra skick och till ett bra pris. En vän till mig köpte en begagnad och den har funkat felfritt.

// Linus
 
Kapar tråden lite :(

Har samma frågeställning, men då det rör sig om en yrkesdator får den kosta lite mer i mitt fall ;)

Då jag är mycket ute och reser så har jag vant mig vid att endast ha en bärbar dator, vilket innebär att de pengar som jag skulle lagt på en stationär extradator kan jag lägga direkt på en kraftigare bärbar.

Jag har även vant mig vid en 17" skärm och numeriskt tangentbord (HP 8710w), men samtidigt lockar Mac med Retina och kanske 17" är för tungt att släpa runt på ;)

De två modeller jag hittat är MacBook Pro med Retina respektive HP Elitebook 8760w med Dreamcolor.

Hårddisk:
MacBook Pro 768 GB flashdisk (vinnare)
HP 256 GB SSD

Internminne:
MacBook Pro max 16 GB
HP max 32 GB (vinnare)

Bildskärm:
MacBook Pro Retina
HP Dreamcolor
Här är jag väldigt osäker på vilken som är att föredra, tror Dreamcolor hade full AdobeRGB och Retina nästan full AdobeRGB, nån som vet?

Övrigt:
MacBook Pro, +design, +batteritid
HP, +dockningsstation, +kan köra CAD (ja de program jag använder iaf)

Pris:
likvärdiga runt 30'

Hjärtat säger att jag ska prova Mac men hjärnan säger HP ... suck, tänk att de två aldrig kan vara överens ;)

Vad tycker ni, skall hjärta eller hjärna få bestämma?
 
Kapar tråden lite :(

Har samma frågeställning, men då det rör sig om en yrkesdator får den kosta lite mer i mitt fall ;)

Då jag är mycket ute och reser så har jag vant mig vid att endast ha en bärbar dator, vilket innebär att de pengar som jag skulle lagt på en stationär extradator kan jag lägga direkt på en kraftigare bärbar.

Jag har även vant mig vid en 17" skärm och numeriskt tangentbord (HP 8710w), men samtidigt lockar Mac med Retina och kanske 17" är för tungt att släpa runt på ;)

De två modeller jag hittat är MacBook Pro med Retina respektive HP Elitebook 8760w med Dreamcolor.

Hårddisk:
MacBook Pro 768 GB flashdisk (vinnare)
HP 256 GB SSD

Internminne:
MacBook Pro max 16 GB
HP max 32 GB (vinnare)

Bildskärm:
MacBook Pro Retina
HP Dreamcolor
Här är jag väldigt osäker på vilken som är att föredra, tror Dreamcolor hade full AdobeRGB och Retina nästan full AdobeRGB, nån som vet?

Övrigt:
MacBook Pro, +design, +batteritid
HP, +dockningsstation, +kan köra CAD (ja de program jag använder iaf)

Pris:
likvärdiga runt 30'

Hjärtat säger att jag ska prova Mac men hjärnan säger HP ... suck, tänk att de två aldrig kan vara överens ;)

Vad tycker ni, skall hjärta eller hjärna få bestämma?

Hjärta!

Kommer alltid att förespråka Mac när det kommer till foto/film/diverse andra saker. Eftersom att du själv säger att du är väldigt mycket på resande fot är denna också ett väldigt stort plus om man tänker på batteritiden. Är det något jag har saknat med mina "icke-Mac" datorer, så är det den grymma batteritiden. Personligen tror jag att du kommer att både tjäna mer och vara mer nöjd om du införskaffar en Mac.

Dessutom har lite variation aldrig skadat!

// Linus
 
Hallå!
En liten datorfråga.
Jag har en bärbar dator som är kanske en 3-4 år gammal och ganska seg numera så jag funderar på att skaffa en ny.
Jag har också en vanlig burk som är ett par år men helt ok.
Jag skulle önska att jag kunde ha med en laptop för backup och enkel redigering när jag är ute o fotar i fält och sen kunna komma hem och redigera bilderna vid skrivbordet på en extern skärm eller i soffan och dom ligger där i mappen, klara att jobba med. Lyckades inte klura ut nån bra lösning annat än att använda samma laptop till allt.
När jag är ute och fotar lägger jag över bilderna på datorn och sen när jag är hemma kopplar jag bara in datorn och så förs filerna över till en större hårddisk/NAS. Jag filmar även mycket så jag behöver en dator som klarar lite tyngre program som photoshop, premie elements och så. Räknar med att det minst behövs en 2 GHz prosessor, hyfsat stor hårddisk, bra skärm och bra grafik.
Tacksam för svar!
mvh Joel

Inom en rimlig budget behöver du leta efter en bärbar med:
Åtminstone en i5-processor i5-2500
8GB RAM
64-bits Windows
Inbyggt grafikkort Radeon eller GeForce.
 
Sålde precis min laptop och kommer nog inte skaffa någon ny förrän jag verkligen behöver den, men om jag skulle köpa en idag skulle det blir en Asus UX32VD-R4002V med 13" halvmatt full-HD IPS-skärm, i7-processor, Geforce-grafik och RAM som går att uppgradera till 10 Gb totalt (kräver dock ett inköpt av extra minneskrets och manuellt ingrepp).
 
Kapar tråden lite :(

Har samma frågeställning, men då det rör sig om en yrkesdator får den kosta lite mer i mitt fall ;)

Då jag är mycket ute och reser så har jag vant mig vid att endast ha en bärbar dator, vilket innebär att de pengar som jag skulle lagt på en stationär extradator kan jag lägga direkt på en kraftigare bärbar.

Jag har även vant mig vid en 17" skärm och numeriskt tangentbord (HP 8710w), men samtidigt lockar Mac med Retina och kanske 17" är för tungt att släpa runt på ;)

De två modeller jag hittat är MacBook Pro med Retina respektive HP Elitebook 8760w med Dreamcolor.

Hårddisk:
MacBook Pro 768 GB flashdisk (vinnare)
HP 256 GB SSD

Internminne:
MacBook Pro max 16 GB
HP max 32 GB (vinnare)

Bildskärm:
MacBook Pro Retina
HP Dreamcolor
Här är jag väldigt osäker på vilken som är att föredra, tror Dreamcolor hade full AdobeRGB och Retina nästan full AdobeRGB, nån som vet?

Övrigt:
MacBook Pro, +design, +batteritid
HP, +dockningsstation, +kan köra CAD (ja de program jag använder iaf)

Pris:
likvärdiga runt 30'

Hjärtat säger att jag ska prova Mac men hjärnan säger HP ... suck, tänk att de två aldrig kan vara överens ;)

Vad tycker ni, skall hjärta eller hjärna få bestämma?

Då köper du Mac och om du vill så kan du köra Win och Linux på den i tillägg.
 
eller finns det nåt jag kan göra för att få fart på laptopen och min stationära burk (byta prossesor, grafikkort, hårddisk) eller åtminstone lappen eller ska man köpa nytt?
 
ANNONS