Annons

Bra objektiv och 10*15 framkallningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vivica Bengtsson

Aktiv medlem
Hejsan!Jag har precis köpt en 350d kitpaketet,och undrar nu om det är värt att köpa ett dyrare objektiv ifall man ska framkalla 10*15 bilder?Syns de stora skillnaderna på så små bilder?Någon som kan tipsa vart man ska skicka sina bilder för framkallning utan några konstigheter med beskärning av bilder o dylikt?

Vivica Bengtsson skrev:
Hejsan!Jag har precis köpt en 350d kitpaketet,och undrar nu om det är värt att köpa ett dyrare objektiv ifall man ska framkalla 10*15 bilder?Syns de stora skillnaderna på så små bilder?Någon som kan tipsa vart man ska skicka sina bilder för framkallning utan några konstigheter med beskärning av bilder o dylikt?

inte ska du väl begränsa dig till det formatet med en så fin kamera?! Verkar inte riktigt vettigt... En bild man är nöjd med förtjänar bättre än så!

Vissa fenomen hos enklare objektiv kan synas i små kopior, t ex färgade kanter kring starka kontrastövergångar. Men generellt sett får du inte ut särskilt mycket av dyrare objektiv om du kopierar i 10x15.

Däremot kan det ibland vara kul att ha vissa egenskaper som en del finare objektiv har. Hög ljusstyrka t ex hjälper dig att fotografera handhållet i svagare ljus och ger dig möjlighet till kortare skärpedjup för att få lite mjukare bakgrunder.

Kör paketobjektivet tills du själv eventuellt känner dig begränsad av det och lyssna inte så mycket på allt tjafs här om hur dåligt det skall vara.

Om du tidigare använt en annan kamera och gjort 10x15 utskrifter tror jag inte alls du kommer att bli besviken med utskrifterna av bilderna med kitobjektivet.

Som Jim skrev finns det vissa fall där billiga objektiv inte riktigt "duger" ens för utskrifter i 10 x 15, men många hade nog inte sett det om vi inte talat om det :)

Om du framöver inte skulle vara nöjd med kvaliteten, så är vi hur många som helst här som kan berätta vilket objektiv som är bäst (även om vi oftast svarar olika) ...

Lycka till och ha det framför allt skoj!

/Anders

Vivica Bengtsson skrev:

Jag vill påstå att det går med godtyckligt objektiv att få underbart fina bilder i storlek 15x10 cm. Detta därför att labben skriver ut kring 10 pixlar per milimeter papper, vilket gör att endast en knapp fjärdedel av kamerans ursprungliga pixlar behålls på pappret. Den bättre kvalitén på ljusbrytningen som man kan förmoda att de dyrae objektiven klarar av, först ger effekt vid större utskrifter.

Det finns fler aspekter på optik än enbart ljusbrytningsförmågan, som t ex största bländare och det mekaniska i optiken som kan göra att optik av dyrare slaget oftast är snabbare, tekniskt mer exakta etc.

ANNONS
Götaplatsens Foto