Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv till en ny eos 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicjun

Aktiv medlem
Har precis beställt en Canon eos 30D, dock endast kamerahus. Jag har fått köpa ett begagnat kitobjektiv till eos 350D för några hundra, bara för att lära mig fota med den kameran. Jag har även fått erbjudande om att köpa ett cirka 10 år gammalt analogt tele för en tusenlapp (dock har jag inte testat detta). Men men, jag vill ha ett bra objektiv, så vilket ska jag köpa? Jag kan tänka mig lägga upp till 7000 på det, tanken är att det ska ersätta kitobjektivet jag har just nu, därför behöver jag ett bra allround med bra omfång, bra vidvinkel för att fota landskap, osv. Tredjepartstillverkare är ett tänkbart alternativ, bildstabilisator är ett plus men absolut inget måste.

Hallå, jag har också en 30D som jag ska skaffa ett normalobjektiv till, de som jag har kollat på är Tokinas 16-50 f/2.8 Tamrons 17-50 f/2.8 och Sigmas 18-50 f/2.8 . Annars så finns det även canons 17-55 f/2.8 IS USM, men det kostar över 10 000 har jag för mig. Tokina har inte släppt sin glugg än, men många verkar ha höga förväntningar på den! Pris verkar bli runt 5000-6000. Både Tamrons och Sigmas gluggar får ganska bra betyg, lite små skillnader på dem som jag förstår det. Finns ganska många tester på dem på nätet, de kostar ungefär lika mycket. Ca 4000 kr får man nog ge för dem!

Annars så finns det massor av olika objektiv som börjar på 24 eller 28 mm, men då förlorar du mycket vidvinkel med 30D:n!

Jag har antagligen bestämt mig för tamrons glugg, hinner inte vänta på tokinan. Ska till Kina i sommar och vill ha gluggen med mig, planerade resan dåligt. Slutar i hongkong, hade varit bättre att börja där :)

Tommy

ANNONS
Götaplatsens Foto