Annons

bra och billigt makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Är lite (eller mycket) sugen på att köpa ett macro objektiv till min nikon kamera. Men jag har inte råd att slänga ut 5 - 6000 kr på det....Finns det nåt bra, men ändå lite billigare objektiv som ni kan föreslå.

Vad är "lite billigare"?

Har du kvar D60 som bilderna i dina album är tagna med? Isf bryr du dig om ifall AF inte fungerar?

Vad är "lite billigare"?

Har du kvar D60 som bilderna i dina album är tagna med? Isf bryr du dig om ifall AF inte fungerar?

Nja....lite billigare....jag vet inte riktigt vad det är...hehe...Kanske ca 3000 kr. Men det är ju om det finns nåt som duger till det priset. Förstår ju att ju mer jag betalar för det, desto bättre är det. Men jag vill ju inte ha ett skitobjektiv. Ja, jag har kvar min D60 och AF är väl bra att ha i objektivet kan jag tänka mig.

Om ljusmätningen hade funkat på D60 med Ai-objektiven (manuella) så finns det ganska gott om 55 mm mikro-nikkor för några få hundralappar. Kvaliteten där är det inget fel på.
AF är inte så viktigt vid makrofoto. Själv flyttar jag hela kameran istället.

Om ljusmätningen hade funkat på D60 med Ai-objektiven (manuella) så finns det ganska gott om 55 mm mikro-nikkor för några få hundralappar. Kvaliteten där är det inget fel på.
AF är inte så viktigt vid makrofoto. Själv flyttar jag hela kameran istället.

Bra tips. Ljusmätningen är inte heller så viktig. Man får ju snabb feedback via histogrammet på kamerans skärm, och kan justera exponeringen därefter. Kör i M-läget och experimentera. 55/3.5 är jättebra, men ger kanske inte så stort arbetsavstånd, vilket iofs främst är ett problem om du tänker makrofota levande ting som kan bli rädda för en kamera som kommer väldigt nära.

ANNONS
Götaplatsens Foto