Annons

OM5 eller X-T5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_S

Ny medlem
Jag har en gammal Lumix GM1 som jag haft i många år och som jag gillar - förutom att den är på gränsen till för liten och att den inte har sökare. Nu ska jag köpa ny kamera och var inställd på X100vi men tror ändå att jag vill ha möjlighet att byta objektiv. Nu väljer jag mellan OM5 och X-T5. Med OM5 håller jag mig kvar i micro43-världen. Jag har kameran med på resor, i ryggsäcken på skidor, fjällturer och i vardagen. Har någon ett råd? Eller är någon annan kamera bättre?

Om du har flera m43 objektiv så varför inte Olympus? Smidigt system för vardag och friluftsliv. Begagnat bra så slipper man vara så rädd om kameran!

OM5 är ett alternativ som kanske är det bästa till slut. Det skulle vara kul att få höra om någon har erfarenhet av den. Eller om någon har testat X-T5.

Jag använder en Lumix G90. Vädertätad, superbra på det mesta utom kanske just kontinuerlig af vid filmning. Perfekt storlek om man vill ha bra hantering i mer eller mindre ”fullstort” kamerhus. Bildkvaliteten är klart märkbart bättre, särskilt färgerna, än 16 MP sensorn som sitter i GX80 som jag också har och som sitter i GM1. G90 har precis ersatts av G97 och säljs parallellt så det kanske finns läge att hitta en på slutrea.

Har haft en Olympus OM-D E-M10MKII som jag var väldigt nöjd med. Men jämför jag med min nuvarande Fuji X-T5 så är det mycket stor skillnad.
Höga ISO är brusfria / mycket skarpa från Fujin, även väldigt nöjd med färgerna. Finns idag ett mycket fint utbud på optik till den.
Att byta till något som är bättre hade troligtvis blivit en FF vilket gett avsevärt större hus och optik.

Har haft en Olympus OM-D E-M10MKII som jag var väldigt nöjd med. Men jämför jag med min nuvarande Fuji X-T5 så är det mycket stor skillnad.
Höga ISO är brusfria / mycket skarpa från Fujin, även väldigt nöjd med färgerna. Finns idag ett mycket fint utbud på optik till den.
Att byta till något som är bättre hade troligtvis blivit en FF vilket gett avsevärt större hus och optik.

Inte helt lätt tycker jag. OM5 lockar med det lilla formatet. Skiljer mycket i stl?

Jag använder en Lumix G90. Vädertätad, superbra på det mesta utom kanske just kontinuerlig af vid filmning. Perfekt storlek om man vill ha bra hantering i mer eller mindre ”fullstort” kamerhus. Bildkvaliteten är klart märkbart bättre, särskilt färgerna, än 16 MP sensorn som sitter i GX80 som jag också har och som sitter i GM1. G90 har precis ersatts av G97 och säljs parallellt så det kanske finns läge att hitta en på slutrea.
Det finns många bra kameror men jag tilltalas även lite av hur de ser ut. Kanske fånigt men både Fuji X-T5 och OM5 är tilltalande kameror och i det lite mindre formatet.

Det finns många bra kameror men jag tilltalas även lite av hur de ser ut. Kanske fånigt men både Fuji X-T5 och OM5 är tilltalande kameror och i det lite mindre formatet.
Haha! Tro inte att du är ensam om det! Superviktig aspekt, tro mig, jag skulle helst av allt rekommendera och själv köpa en OM-3. Den är verkligen supersnygg, men runt 24kkr är lite tufft. Lumix har ett utseende endast en mor kan älska..;-) det praktiska övervägde för mig i synnerhet menysystemet. Kör på!

Man kan hålla på att jämföra kameror hur mycket som helst och det finns alltid någon som är lite bättre. Till slut sitter man med en Hasselblad H5 för några hundra tusen.
Har du fina M4/3 objektiv så är väl valet lätt.

Senast ändrad:
Köp en begagnad Fujifilm XT2 ca 5000kr, Fantastisk kamera vars bilder funkar jättebra i prints upp till 150cm. Haft min i 7 år och använder den fortfarande på fotojobb.

Inte helt lätt tycker jag. OM5 lockar med det lilla formatet. Skiljer mycket i stl?
X-T5 är något större, men inte så mycket. Men APS-C objektiven är generellt större än m4/3 objektiven, det är där största skillnaden är. Du har en fördel med APS-C formatet, du kan croppa bilderna avsevärt mycket mer än med m 4/3 formatet.

Har ingen erfarenhet av M 4/3 så har inga åsikter om dessa kameror eller objektiv. Däremot har jag använt Fuji sedan X-PRO1 lanserades. Har kvar X-PRO2, X-H1 och X-T5. Jag har också Canon 5D MKIV och R6 MKII samt en drös objektiv till båda systemen. Av någon anledning jag inte har klart för mig själv så är det oftast Fuji som får följa med ut på våra äventyr. Fuji X-T5 är en väldigt bra kamera till det mesta. Sensorn med sina 40 MP är bra att ha ibland när man bara har 16-55 mm med sig och ser något intressant så kan man croppa bilden ordentligt och ändå ha kvar tillräcligt med pixlar för att få till en bra bild.

Har en Xt2 som jagär extremt nöjd med. Man köper nog en sån för att få de manuella insträllningsmöjligheterna och ergonomin i allmänhet - och för möjligheten till simulationer av analoga filmtyper. En fantastisk lekstuga. Och den är perfekt om du vill använda vintage-objektiv med adapter (själv kör jag Minolta) Sedan kanske de inte ger helt korrekt färg i absoluta termer. Är man ute efter det är nog andra kameror kanske bättre.

Har en Xt2 som jagär extremt nöjd med. Man köper nog en sån för att få de manuella insträllningsmöjligheterna och ergonomin i allmänhet - och för möjligheten till simulationer av analoga filmtyper. En fantastisk lekstuga. Och den är perfekt om du vill använda vintage-objektiv med adapter (själv kör jag Minolta) Sedan kanske de inte ger helt korrekt färg i absoluta termer. Är man ute efter det är nog andra kameror kanske bättre.
Jag fotar enbart raw oavsett om det är Canon eller Fuji. Det finns ett alternativ som inte gör så mycket väsen av sig. I Capture 1 har jag simuleringar av nästan samtliga färg, dia och svartvita filmer som finns eller har funnits. Varje ISO tal som funnits finns med. Man kan också välja hur fint eller grovt korn man önskar. Går att skaffa från Alex on Raw. Fotar man raw har man en mycket bättre grund att börja redigera ifrån.

Idag kan ju tom iPad/iPhone öppna RAW filer så jag upplever det som onödigt att fota jpg överhuvudtaget, hårddiskutrymme möjligtvis. Om man är säker på vad man önskar sig innan bilden tas kan man ju använda simulationer eller LUT som det numera finns att välja på. Sedan kan ju nya programvaror göra underverk med gamla RAW bilder har jag märkt, jag trodde ett tag för flera år sedan att RAW-filer skulle vara svårt att öppna eftersom det är "proprietär" mjukvara, hittills verkar det komma på skam.

ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april