Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra pris för FD 20/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj,

"min" fotobutik har fått in ett Canon FD 20/2.8 S.S.C. Har inte sett gluggen ännu, den finns i Åbo och kommer till butiken Helsingfors om några dagar. Men enligt uppgift skall den vara "oanvänd" vilket ju låter bra. Skaffade en FTb QL för några månader sen och har inte hunnit skapa mej en riktigt bra uppfattning om FD-gluggarnas värden...

... priset på 20:an är 1250 kronor? Kommentarer?

... vad antyder "S.S.C" och vilka andra modeller/beteckningar finns det?

/Andreas

Du hittar enormt mycket om Canon FD-objektiv här:

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/index.htm

Även http://www.canonfd.com är en bra sida, likaså Canon Camera Museum på Canons egen hemsida http://www.canon.com

S.S.C. syftar på antireflex-behandlingen, jag har glömt vad bokstäverna står för exakt med det går säkert att hitta med hjälp av länkarna ovan. Objektiv med beteckningen S.S.C. hör aldrig till den senaste generationen manuella Canon-objektiv, FDn-objektiven, utan till generationen innan. Optiskt är de dock ofta väl så goda.

Med tanke på att det är ett av de mer sällsynt förekommande Canon-objektiven och anses ha bra prestanda så är min gissning att priset är rätt så rimligt. Om den är i verkligt nyskick undrar jag om det inte till och med är så att priset kan räknas som riktigt bra.

Ok, den där första sidan var ju jädrans bra! Tack! Jo priset känns riktigt trevligt, har sett några på E-bay och de har gått för mycket mer pengar. Men i och med att jag inte haft koll på de olika modellerna och så, så har jag inte vågat dra några slutsatser.

Tror faktiskt att jag föredrar 20/2.8 fram om 17/4. Desl på grund av ljusstyrka, men dels på grund av att 20 redan i sej är extremt vidvinkligt, 17 är ganska lite väl mycket. Ringde just butiekn och reserverade gluggen, plockar upp den på fredag. Prima fint!

/andreas

Tänkte f.ö ge mitt EF-S 18-55 + EW60C som samlar damm på hyllan i byte, borde ju få en 500-600 kronor för den? Så jag borde alltså få 20:an med att hosta upp en 600-700 kronor. Splendid! 18-55:an har jag faktiskt inte använt på 6 månader nu, har en EF 20:a för DSLR:n som jag trivs otrligt bra med.

För fan!
Köp den direkt, Du kommer inte att hitta den igen för det här priset.
Köper inte Du den, kan Du köpa den för mig.
Du kan gärna få min adress och skicka gluggen sedan per pf.

Jättebra förslag, Volker! Sen kan jag få köpa den av dig.
Har spanat efter just ett 20 mm-objektiv något halvår eller så, och fann ett härom veckan för betydligt fler tusenlappar. Så 1 250 kronor är ett riktigt fynd. Kan bara gratulera.

ssc=super spectra coating tror jag...
härligt med en 20 mm =) såg en 24 1,4 ssc på blocket för strax över 2000, blev duktigt sugen, men har man inte pengarna så är det lite svårt ;)

Jo men... nu började jag fundera. Hatar när det händer. Jamena...

Köpte min FTb + 50mm + 28 mm ytterst billigt, för typ 600 kronor totalt. Det är en trevlig kamera, ingen frågan om saken. Men...

Borde jag nu trots allt istället för att köpa FD 20:an lägga 1250 kronor (plus lite till) på ett EOS-hus...? Jag har ju redan 20mm, 50mm och 70-200 i EF-serien. För let's face it, även om FTb:n är trevlig så är jag klumpig och långsam med den än så länge. Det skulle ju vara trevligt med en EOS 5:a eller EOS 3:a ... det har jag funderat på en längre tid redan. Gick egentligen in på FD-linjen i och med att FTb är så pass billig och eftersom det finns en massa trevliga gluggar relativt billigt... men borde jag ändå försöka hålla mej kring EF-serien och skaffa ett andrahus som också äter EF-gluggar... FTb kan jag ju hålla för skoj skull, och den var som sagt billig...

Oh why? whyyy! Varför ska de vara så svårt!!!

;-)

Köp nu FD objektivet. Det blir inga problem att få tillbaks pengarna när du tröttnat på den. Under tiden sjunker priserna på EOS-husen :)

Andreas, jag har ett FD 20/2.8 S.S.C i mycket bra skick och är väldigt nöjd med det. Den mekaniska känslan i detta objektiv ligger långt över motsvarande EF optik. 1250 kr låter billigt. Hur gick det, köpte du 20:an?

Pelar skrev:
Andreas, jag har ett FD 20/2.8 S.S.C i mycket bra skick och är väldigt nöjd med det. Den mekaniska känslan i detta objektiv ligger långt över motsvarande EF optik. 1250 kr låter billigt. Hur gick det, köpte du 20:an?

Tittade, vände och vred på det i onsdags - det verkade vara i perfekt skick. Det är ursprungsägaren som säljer gluggen (genom min kamerabutiks begagnathylla) och UV-filter har, enligt kamerabutiken, varit på sen köpet... Och jag... ja jag kunde inte se något som helst fel på gluggen... så, imorgon plockar jag upp det! Priset ja... butiken är inte precis känd för bra priser, tvärtom. Försäljaren konstaterade lite surt att priset är "lite väl bra". Misstänker att nån mindre kompetent försäljare i deras butik i Åbo (på vars beggathylla objektivet ursprungligen fanns) som har bestämt priset! Passer mej ypperligt!

Återkommer efter en testrunda i veckan...

/Andreas

Highweiss skrev:
Tänkte f.ö ge mitt EF-S 18-55 + EW60C som samlar damm på hyllan i byte, borde ju få en 500-600 kronor för den? Så jag borde alltså få 20:an med att hosta upp en 600-700 kronor. Splendid! 18-55:an har jag faktiskt inte använt på 6 månader nu, har en EF 20:a för DSLR:n som jag trivs otrligt bra med.

Visste inte att Finland återigen har anslutit sig till moderlandet och låtit euron fara ända in i baljan..;-)

RolandM skrev:
Visste inte att Finland återigen har anslutit sig till moderlandet och låtit euron fara ända in i baljan..;-)

Nä asså ja bara gör det enkelt för er bakåtsträvande anti-europeiska svenskar som vägrar ta euron i bruk. Tyvärr hittade jag inte växelkursen för ekorrskinn, så kronor får duga...

;-)

She's a thing of beauty! Hur trevlig glugg som helst! Och trevlig att fotografera också... kanske man kunde bli produktfotograf hos Canon? ;-) Underlaget är min smutsiga ylletröja!

EDIT: Jo priset fick jag ner (!) till 1150. Kändes nödvändigt då jag minuterna innan det fått ett bud på en lägenhet godkänt. Den kostade... *harkel*... lite mer än gluggen... :-O

Bilagor

• 20an 400.jpg
    20an 400.jpg
    45.9 KB · Visningar: 120
Jo, f.ö är det nån som vet var man kan hitta linsskydd till FD-gluggar? Mina 20, 28 och 50 saknar alla både fram- och baklock...! Tips mottages!

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto