Annons

Bra program för att skapa DVD med menyer m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Kära fotofolk...

Nu har jag testat tre, fyra olika program för att skapa egna dvd:er, och alla är lika dåliga, dvs jag kan inte göra det JAG vill, utan är bunden till deras mall.

Har någon här förslag på bra program för detta?

Jag vill ha en huvudmeny, med bakgrundsbild, eventuellt med ljud. Där ska finnas ett antal menyer, med bild och text, och när man väljer dem, ska man komma till underliggande bildspel.

Jag har testat:
- Adobe Encore DVD
Otroligt svårt? Förstår faktiskt inte hur man ska använda det...

- Sonic MyDVD
Kanonbra, förutom att man inte får lägga menyerna där man själv vill, med påföljd att långa texter hamnar över andra menyer... Helkonstigt.

- CyberLink PowerProducer
Värre än Sonics. Man kan är ännu mer styrd, och kan inte alls göra som man själv vill.

- Neros (bränningsprogrammet) inbyggda program för dvd-menyer m.m.
Tyvärr inte tillräckligt, inget bra användargränssnitt för design

Det MÅSTE ju finnas nåt mellanting mellan Sonics och Adobes? Ett program som låter en göra rätt mycket, utan att bli doktorsavhandlingsmaterial? Och som inte för det blir ett lekprogram...?

Tacksam för tips!!

Adobe Encore är i särklass det bästa programmet jag arbetat med. Du har full kontroll över det du kan vilja göra. Visst är det en liten tröskel men om du kör en köpt version så fick du med en utbildningsskiva som tar upp det mesta som du kan behöva förstå. Vill du sedan förkovra dig ytterligare så kan jag rekomendera Total Trainings DVD-baserade kurser.

Mitt råd är att du satsar några timmar på att lära dig Encore - Jag vågar nog lova att du inte kommer ångra dig. När du väl kommit över den initiala tröskeln är det faktiskt otroligt logiskt.

I alla andra varianter jag testat, bl a de som du nämner, stupar man på att programmet sätter begränsningar i vad jag kan göra.

Pinnacle Studio kanske kan vara något annars?
Ganska enkelt och du är inte bunden till några mallar om du inte vill...

Glömde och säga att om du kör Photoshop, Premiere och/eller After Effects från Adobe så är integrationen med Encore överlägsen. Så ingår någon eller alla dessa i ditt arbetsflöde för att producera DVD:n så är Encore ett mycket "smart" val.

Med Encore följer ett antal standardmallar som du kan använda men du bygger enkelt helt egendesignade. Glöm dock inte att titta på de mallar som följer med Encore men som inte installeras i grundinstallationen. Dessa hittar du på DVD:n under mappen "Goodies".

Tack för alla svar!

Valet hamnade till slut på en outsider: Sony DVD Architect.
Ett program som hade lite mallar och annat kul, men som lät mig ändra på i stort sett allt. Bra.

Eftersom jag gillar att ha total kontroll, kommer jag dock att följa råden och ta mig igenom tutorials och manual till Encore också. Total kontroll och möjligheten att göra snygga grejor i PS lockar...

Men, för en snabb (och snygg) grej blev det Sony DVD Architect den här gången.

Tack igen för alla svar!!

ANNONS
Götaplatsens Foto