Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra program för foton

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoMax94

Medlem
Hejsan alla fotografer!
Jag undrar om det finns folk med massa tips om program man kan använda sig av för att förbättra bilderna, det kan vara vad som helst.

//Mvh Max

Gimp - Gratis. Mycket bra, men vissa saknar att kunna redigera bilder i 16 bitar. gimp.org

LightZone - Inte gratis, men relativt billigt... Mycket bra för "framkallning" av digitala foton. Här kan du göra det mesta som behövs. Dessutom är det väldigt användarvänligt. lightcrafts.com

Photoshop - Elements är ganska billigt. Följer dessutom ganska ofta med vid köp av ny dator, m.m. Däremot är photoshop ofta overkill. Du får bra mycket mer än du nånsin kommer behöva om du inte vill syssla med avancerad bildredigering. adobe.com

Tre ofta använda och bra program. Personligen använder jag alla tre, men mest LightZone, på andra plats kommer Gimp och sist Photoshop.

Ett annat program

PhotoImpact från www.ulead.co.uk är inte gratis, men kanske det billigaste "fullvuxna" programmet man kan köpa. 23 engelska pund = ca 350kr.

Programmet är det mest användarvänliga jag har stött på. Det kan även konvertera råfiler, och ett "albumprogram" ingår. Dessutom har det bra stöd för att skapa grafiska websidor, m.m.

Ulead har mängder med support i sitt "Learning Center".

ANNONS
Götaplatsens Foto