Annons

Bra s/v film för scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
undrar bara lite vilka svartvita filmer som gäller om man vill ha bilder som går finfint att scanna i scandual III.

Gärna som är billiga att framkalla också, men jag behöver inga papperskopior på bilderna.

Man märker ju t.ex. stor kvalitetsskillnad mellan dia/neg i den scannern.

elohim skrev:
Man märker ju t.ex. stor kvalitetsskillnad mellan dia/neg i den scannern.

Dina neg-scanningar blir kassa eller? Andra ha undrat här i forumet om det är pga av att de gör fel, men det kanske är scannern som inte klarar det?

Förtydliga gärna eftersom jag själv går i scannerköpartankar.

jo med dia blir scanningarna underbara. När jag scannad neg så blir det mystiska vita prickar, oftast dålig skärpa och allmänt dåligt resultat. Har testat lite olika inställningar och filmer samt olika framkallare, men med samma resultat.

Min fråga blir därför om svartvit film är dia eller neg, eller om båda finns?

Vilka är isf dia? Känner att dessa skulle ge bäst resultat i min Minolta ScanDual III isf.

ok. får kolla upp den.

annars, om du ska köpa diascanner, så ger SD-III grymt bra bilder till ett grymt bra pris. Kan varmt rekommendera.

Mycket av problemen med scanner beror på filmens egenskaper och scanner/datorn problem med att visa bilder med stor exponeringslatitud osv. En film kan ju ha upp till 15 zoner utan problem men en dator klarar av att visa 5 zoner (eller om det var till och med 6)

Av svart/vit så scannar jag mest TRI-X och TMAX men några illford filmer blir det då och då. Har inga problem mer än vissa filmer där jag inte har kunnat styra exponeringen och kontrasten vid t ex framkallning, då blir exponeringslatituden större än vad scannern/datorn klarar av. Samma problem har du med papper t ex där exponeringslatituden på filmen är mycket större än på pappret, det är då man tar till zonsystemet till hjälp för att exponera rätt med rätt kontrast och exponeringslatitud.

Har man t ex exponerat helt fel så kan man med negativ färg eller svart/vit ha en bild som t ex blivit kraftigt överexponerad eller under exponerad för den delen som gör det ännu svårare för scannern att dels plocka ut information från ett väldigt tätt negativ eller ett väldigt tunt vilket genererar ett dåligt resultat.

Med dia så har man dels en exponeringslatitud som motsvarar nästan vad en dator kan visa vilket gör det mycket enklare att få rätt exponering från scannern eftersom diat faller inom ramen mot vad scannern/datorn klarar av.

Jag har inga stora problem att scanna färg neg fast jag har kraftigt underexponerat en bild så länge kontrasten faller inom ramen, annars måste man trixa en hel del med scannern, vilket jag sällan gör om inte bilden är jätte viktig för det blir verkligen skit in, skit ut.

elohim skrev:
När jag scannad neg så blir det mystiska vita prickar, oftast dålig skärpa och allmänt dåligt resultat. Har testat lite olika inställningar och filmer samt olika framkallare, men med samma resultat.

Vilka är isf dia? Känner att dessa skulle ge bäst resultat i min Minolta ScanDual III isf.

Om det blir vita prickar så har du nog skit på negativet, prova rengör det noga med en fiberduk innan du scannar.
Dålig skärpa låter konstigt, borde inte vara någon skillnad på dia och neg där.

Du kan crossprocessa Kodaks CN och XP2 (är inte säker på XP2) och få ut ett positiv istället. Det är enklare att scanna ett dia pga egenskaperna i filmen, men du bör få samma resultat med rätt exponerat neg.

Re: Re: Bra s/v film för scanning

bjornt skrev:
Dina neg-scanningar blir kassa eller? Andra ha undrat här i forumet om det är pga av att de gör fel, men det kanske är scannern som inte klarar det?

Förtydliga gärna eftersom jag själv går i scannerköpartankar.

Jag har en Canon 4000US som jag är väldigt nöjd med. Det enda som talar mot den är scannerprogramvaran, men då är den dock trevligare än Nikons prog. Silverfast är helt klart mycket bättre. Vet inte hur Minoltas är så den vågar jag inte svara på.

Snapphaneledaren skrev:
Om det blir vita prickar så har du nog skit på negativet, prova rengör det noga med en fiberduk innan du scannar.
Dålig skärpa låter konstigt, borde inte vara någon skillnad på dia och neg där.

Du kan crossprocessa Kodaks CN och XP2 (är inte säker på XP2) och få ut ett positiv istället. Det är enklare att scanna ett dia pga egenskaperna i filmen, men du bör få samma resultat med rätt exponerat neg.

Jo jag har testat "damma av" neget utan resultat. Tittar man på scan-kopiorna ser det inte ut att vara damm heller, utan snarare som om negget har flagnat. Tittar jag på negget så ser det däremot helt och fint ut.

Jag skannar alltid film som om det vore diafilm oavsett om det är svartvita negativ eller färgfilm (negativ eller dia). Använder 48 bitars färg. Ingen som helst korrigering i skannermjukvaran. Läser in den RÅA bilden i Photoshop eller vad man har tillgång till och vänder bilden från negativ till positiv (CTRL-I i PS). Justerar nivåer (CTRL-L) osv.

En länk som utmärkt behandlar just detta:

http://www.photofocus.com/zine7/scanfilm.html

Senast ändrad:
Testa Kodak T400CN och Ilford XP2, de är ju båda rent faktiskt färgfilmer (men som ger gråtoner) och funkar mycket bra i filmskannrar. Dammbortagningen kan ha svårt med vanlig svartvit film.

För mig blir resultatet lika bra, om inte bättre, med negativ film. Men det kräver mer pillande.

/magnus

elohim skrev:
jo med dia blir scanningarna underbara. När jag scannad neg så blir det mystiska vita prickar, oftast dålig skärpa och allmänt dåligt resultat. Har testat lite olika inställningar och filmer samt olika framkallare, men med samma resultat.

Något som slog mig när jag vaknade i morse, har du FARE/ICE påslaget när du scannar s/v och även vissa andra filmer (som gamla kodachrome)? Detta är ett vanligt problem som har med mängden silverhalider i filmen som gör att det blir knas.

ANNONS
Götaplatsens Foto