Annons

Bra sportkamera för hobbynivå under 7 tusen med ett första objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Erland, så dålig är inte displayen att du inte kan använda den....
Det beror på vad du menar med "använda". Man kan inte se om bilden är skarp. Det kan man inte på 40D heller.

För en relativt oerfaren fotograf som ska försöka lära sig ta bilder under relativt svåra omständigheter kan det vara avgörande att redan i kameran kunna avgöra om skärpan sitter som den ska eller om man måste ta fler bilder, eventuellt med någon justering.
 
Det är skillnad på verktyg för proffs och amatörer. Jag tror inte TS skulle bli speciellt nöjd med sin 1DII helt enkelt, just för att det är en 8 år gammal proffskamera med allt vad det innebär.

Jag är däremot övertygad om att 40D/50D/D90 alla klarar av att, i rätt händer och med rätt objektiv, leverera hästbilder som TS upplever som fantastiskt bra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Att kameran är 8 år förstår jag. Men att det är en proffskamera, och att detta skulle vara ett hinder förstår jag inte alls. AV/TV-mode finns väl fortfarande? automatisk vitbalans och JPEG-läge?

Bara för det ÄR en proffskamera betyder det inte att ett proffs använt eller behöva använda den. Det finns flera ex ute på blocket och fotosidan som verkar vara mycket fina exemplar och sparsamt använda.

TS väljer självklart själv. Det kan bli vad som helst, tiden får utvisa. Nu har han i alla fall fått ett par saker att söka info om.
 
Tittar man rent krasst på pris och sportprestanda så måste D90 falla bort. Nikonsframsteg på proffsfronten med ffa D3(s)/(x) och D700 har pressat upp begpriserna på Nikonkameror. De övriga kamerorna får konkurrera med sin prestanda mot konkurrenterna. D90 är en vassare konkurrent till Canon 500D i o m att den har ett plasthus och Nikons enklare AF modul. Att den sedan kostar lika mycket eller mer än 40D som var en lite mindre prestigefull konkurrent till D300 från Nikon tycker jag avgör saken till D90:s nackdel i det här fallet. Bra kamera är den, sportkamera är den inte. Att man har en skarp 920.000 dot TFT skärm gör bara att man kan se att man missat fokus snabbare, men gör inte att man får fokus till att börja med. Den GÅR säkert att använda till sport men VARFÖR då man för samma pengar får en annan kamera ämnad för det.

Tittar man på AF prestanda av de kvarvarande och med rätt objektiv vinner D300 och 1DII följt av 40D/50D. Sedan har D300 och 50D de mest detaljrika TFT skärmarna för att betrakta bilderna. 1DII har dock en noga färgkalibrerad skärm som givetvis kan ha ändrat färgbalans lite med åren.

Sedan har 1DII en lite mindre raffinerad JPEG konvertering än nyare kameror men detta kan bli relevant först vid förstoring vid lägre ISO över säg A4. Fast vad hjälper det om man har en aldeles utmärkt JPEG hantering om bilden inte är i fokus? Detta är 1DIIans starka sida: professionell autofokus. D300 har lite fler AF punkter och är nog ungefär lika bra. Till annat än sport kan den nyare D300 vara lite roligare att använda då den är mindre, lättare och lite nyare.

Sätter man på ett 70-200/2,8 kommer storleksskillnaden mellan kamerorna i praktiken vara akademisk. Vill man ha en snabbfokuserande 85/1,8 är det Canon som gäller. Annars är alla av 1DII, D300, 40D och 50D bra för ändamålet. Med pristaket och prestandakraven inbakade är dock 1DII + Sigma 70-200/2,8 det som kommer närmast. Billigast som gör jobbet blir 40D + Sigma 70-200/2,8 HSM eller i lite bättre ljus Canon 70-200/4 L.
 
Tittar man rent krasst på pris och sportprestanda så måste D90 falla bort. Nikonsframsteg på proffsfronten med ffa D3(s)/(x) och D700 har pressat upp begpriserna på Nikonkameror. De övriga kamerorna får konkurrera med sin prestanda mot konkurrenterna. D90 är en vassare konkurrent till Canon 500D i o m att den har ett plasthus och Nikons enklare AF modul. Att den sedan kostar lika mycket eller mer än 40D som var en lite mindre prestigefull konkurrent till D300 från Nikon tycker jag avgör saken till D90:s nackdel i det här fallet. Bra kamera är den, sportkamera är den inte. Att man har en skarp 920.000 dot TFT skärm gör bara att man kan se att man missat fokus snabbare, men gör inte att man får fokus till att börja med. Den GÅR säkert att använda till sport men VARFÖR då man för samma pengar får en annan kamera ämnad för det.

Tittar man på AF prestanda av de kvarvarande och med rätt objektiv vinner D300 och 1DII följt av 40D/50D. Sedan har D300 och 50D de mest detaljrika TFT skärmarna för att betrakta bilderna. 1DII har dock en noga färgkalibrerad skärm som givetvis kan ha ändrat färgbalans lite med åren.

Sedan har 1DII en lite mindre raffinerad JPEG konvertering än nyare kameror men detta kan bli relevant först vid förstoring vid lägre ISO över säg A4. Fast vad hjälper det om man har en aldeles utmärkt JPEG hantering om bilden inte är i fokus? Detta är 1DIIans starka sida: professionell autofokus. D300 har lite fler AF punkter och är nog ungefär lika bra. Till annat än sport kan den nyare D300 vara lite roligare att använda då den är mindre, lättare och lite nyare.

Sätter man på ett 70-200/2,8 kommer storleksskillnaden mellan kamerorna i praktiken vara akademisk. Vill man ha en snabbfokuserande 85/1,8 är det Canon som gäller. Annars är alla av 1DII, D300, 40D och 50D bra för ändamålet. Med pristaket och prestandakraven inbakade är dock 1DII + Sigma 70-200/2,8 det som kommer närmast. Billigast som gör jobbet blir 40D + Sigma 70-200/2,8 HSM eller i lite bättre ljus Canon 70-200/4 L.

Ruggigt bra och proffsig sammanfattning av dig Fredrik.
 
Värdelöst var väl att ta i.
Ljusstyrkan och fokusen är väl sådär. Sen tycker jag att bilderna blir ganska platta och tråkiga.
ja det var det och du uttrycker dig inte bättre senare heller.
Ljusstyrka kan inte vara sådär. Ljusstyrka är ett fysiskt mått, inget annat.
Och "fokusen är sådär" har jag ingen aning om vad det betyder, knappast trådskaparen heller.
Och sedan påstår du att om man tar ett annat objektiv med samma brännvid & samma bländare så blir det inte platt & tråkigt.

Dags att börja tänka på hur man uttrycker sig?
För övrigt uttrycker jag mig inte heller klart alla ggr. Men det här var mest en luddig soppa.
 
Ingen har hittills tagit hänsyn till en av de viktigaste önsemål TS har, egonomin. Att då ens nämna gamla 1d hus är lite lustigt.

Mitt tips är D90+Sigma 70-200/2,8
 
Ingen har hittills tagit hänsyn till en av de viktigaste önsemål TS har, egonomin. Att då ens nämna gamla 1d hus är lite lustigt.

Mitt tips är D90+Sigma 70-200/2,8

Ålder ar ganska lite att göra med ergonomi. Alla de kameror som diskuterats är kända för att överlag ha bra ergonomi. 1DII har fått ergonomisk kritik för att vissa inställningar kräver att man trycker pä två knappar samtidigt som man vrider på ett hjul. I gengäld slipper man gå in i menyerna lika ofta som D90 som kräver menyarbete för att t ex byta antal AF punkter. Så detta är en smaksak.
 
ja det var det och du uttrycker dig inte bättre senare heller.
Ljusstyrka kan inte vara sådär. Ljusstyrka är ett fysiskt mått, inget annat.
Och "fokusen är sådär" har jag ingen aning om vad det betyder, knappast trådskaparen heller.
Och sedan påstår du att om man tar ett annat objektiv med samma brännvid & samma bländare så blir det inte platt & tråkigt.

Dags att börja tänka på hur man uttrycker sig?
För övrigt uttrycker jag mig inte heller klart alla ggr. Men det här var mest en luddig soppa.

Hehe ursäkta om det blev oklart. Stressade och tänkte inte på vad jag skrev, och i och med att jag själv rent ut sagt har tröttnat så på det objektivet ville jag mest råda TS att titta på ett med USM.
 
Tack för tipsen!

Fått ett bra erbjudande på en beg Nikon 3100 med kitobjektivet AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II för en billig peng. Är det något att satsa på? Gogglat runt och verka vara en helt ok kamera men om man jämför fotokvaliten med de kameror som nämnts så vore de synd att köpa något om den skulle vara sämre

Verka inte så snordyrt med helt ok objektiv för hemma bruk och man får tro cyberphoto

Ett plus är att den är liten för jag har små händer (får köpa barnvantar)
 
Fått ett bra erbjudande på en beg Nikon 3100 med kitobjektivet AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II för en billig peng. Är det något att satsa på?
Det är ju Nikons billigaste modell, men den är inte alls dålig. Om det är ett bra köp beror på hur billigt du får den, ibland kan man hitta det paketet en bit under 4000 kr i elektronikladornas annonser.
 
Priset var 2.500

Är ju ingen expert direkt så skönt att kunna fråga de som är de så man inte klantar sig. I och för sig så tror jag första tiden skulle jag vara glad för alla kameror om man väger de mot min fz7 men vill inte tröttna lika fort på begränsningarna som med den kameran
 
Haken var ju den att det var en sportkamera som söktes. En D3100 + 18-55 är ingen dum kombination som d u för 2500:- är direkt billig. Men 18-55 ger sällan bra brännvidd för sport och är ljussvag så det blir svårt att få till snabba slutartider i många situationer. D3100 har också endast en korsformad AF punkt om jag minns rätt - alltså sämre än alternativen (f u D90) som diskuterats. D u om man tvingas köpa en AF glugg som t ex 80-200/2,8 Nikkor utan AF motor i objektivet får man inte AF. I gengäld har man förstås mycket pengar över till t ex en 70-200/2,8 HSM. Däremot om man håller sig till temat där en sportkamera och objektiv önskades så uppfyller inte denna kraven. Eftersom 18-55:an förmodligen inte kommer att användas till sport (men väl annat) så har man 4500:- kvar till telezoom mot ca 4000:- om man köpt en 40D beg som fungerar som sportkamera.
 
Ett annat objektiv hade jag räknat med. Men då räcker inte kameran för att få till bilden jag lade ut tidigare ens?

Det jag funderade på att börja med var ett fast 50 med bra ljusstyrka så man får flytta sig själv men man får bra kort för då man fotar med taskigt ljus och rörelse. Plus kanske ett runt 55-200 med sämre ljusstyrka men man kan leka mer på tävlingar/hagar mm de dagarna med bra ljus

För de jag fotar övrigt så tror jag de flesta moderna kameror fixar utan större problem
 
Räcker är onödigt starkt, men det är svårare med D3100 än med t ex D300/40D/50D/1DII om vi pratar kameror för sport. Sedan har man en massa andra ändamål med kameran kan i stort sett vilken systemkamera som helst räcka.
 
Det är sällan man kan säga att med den kameran kommer jag få till bilden och med den kommer jag inte få till den. Det är mer gråskala över det hela.... Med vissa kameror får man till en större andel bra bilder än andra. Så du kommer absolut kunna få till bra bilder med den du nämnde nu, men skulle du köpa en bättre kamera så kommer du sannolikt få fler bra bilder.
Ser ja tillbaka på mitt fotograferande så kan jag ju se att med åren har bättre utrustning och bättre kunnande konstant ökat andelen bra bilder, emedan dom bra bilderna alltid funnits till och från...
 
Får ju tom och med något bra kort på min fz7 men går många urkassa på de bra (menar då actionkort mm) även om de blev bättre sen man började fota mest manuellt.

Fick prova en D7 idag och snacka om bra kamera men insåg snabbt att min skröppliga kropp inte skulle fixa många kort på rad utan stativ. Att ha den med ut och rida och fota djur med möjlighet att greppa tyglarna om hästen inte stod still skulle inte bli helt lätt.

Var dock härligt att kunna ta så snabba sekvenser och alla kort var i skärpa. En lätt och mindre sådan hade varit en dröm
 
ANNONS