Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra teleconverter till Nikon 80-200 SWM

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej

Äger en 80-200/2.8 med Silent Wave Motor.
Med min D50 så känns det som att detta objektiv har lite för kort brännvidd för att jag ska känna att jag är nöjd (då jag fotar tele). Skulle gärna vilja komma mycket närmare. Ser jag en fågel som sitter i en grantopp blir fågeln ändå superliten på bild. Skulle vilja ha betydligt mer "zoom".
Därför tänkte jag en 2.0x teleconverter vore det bästa för mig av den anledningen.

För mig så är ljusstyrkan inte det absolut mest nödvändiga. Tappar till 5.6 i bländare om jag inte uppfattat allt helt fel. Det duger en bra bit åt mig då jag oftast fotar i hyffsade ljusförhållanden.
För mig så är det viktiga att AF inte blir seg som knäck eller försvinner helt, samt att skärpan inte försändras nämnvärt.

Har läst igenom en hel del trådar och recensioner och kommit fram till att Sigmas 1.4x, 2.0x och Nikons 1.7x skulle vara de som passar bäst enligt dessa kriterier.

1.4x är nog lite för lite, även om det verkar superskarpt och man inte tappar så mycket i bländare.

1.7x är betydligt dyrare, men man tappar bara 1.5 steg och det verkar vara skarpt och snabbt med AF.

2.0x blir väldigt långt och hyffsat skarpt mm.

Har även tänkt att man ska kunna koppla på dessa på framtida objektiv som 150EX - macroobjektivet.

Vad skulle ni köpa?
Passar dessa till mitt objektiv?

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto