Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Branschstandards

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
jag levererar nära på uteslutande i jpeg i adobe RGB1998.

Gör mest plåtningar för dags och månadspress. Men vad är branschstandards för mer kräsna kunder. Reklambyråer etc. Känns som att det är dags att lära mig detta nu så att jag inte sitter på några hundra utgjorda bilder som inte accepteras av köpare pga fel format. Plåtar i raw så de går jobba ut igen men ändå.

Ge mig gärna exempel på hur en bild är korrekt utgjord och levererad. Har hört att man inte ska nyttja levels alls för att det är pixelförstörande i motsats till kurvor. Det rä dags för mig att sluta dra i spakar och sånt med bara känsla som redskap, vore kul med lite teoretiska kunskaper också. Jag förstår att ni inte kan svara på alla mina frågor här men länka/hänvisa gärna till adekvat läsning.

MVH // Johan

När jag plåtar mässor och event kör jag i jpeg enbart. Det kan bli 800-1000 exponeringar på en dag så raw är inte hanterbart enligt min uppfattning.
Event levererar jag oftast direkt från kameran utan bildbehandling.
Mässor levererar jag bildbehandlat i A5 jpeg nivå 10.
För andra kunder brukar jag, om inget annat sagts leverera:
På skiva - Tiff A4
Via ftp - Jpeg nivå 12 A4

Har även kunder med specialönskemål t.ex.
Tiff A4 Pyramidtiff
Kommer inte ihåg exakt vad pyramidtiff står för men vet att jag sökte på Adobes sidor och hittade svar när förfrågan kom, en A4 blir 35 meg så bilden sparas i olika nivåer. Tydligen bra om man jobbar i InDesign.
I samtliga fall ovan givetvis adobe rgb

raskolnikov skrev:
Ge mig gärna exempel på hur en bild är korrekt utgjord och levererad. Har hört att man inte ska nyttja levels alls för att det är pixelförstörande i motsats till kurvor.

På min webbsida www.profiler.nu/kursdok.html finns ett pdf-kompendium som heter »Kolla dina färger inför trycket«. Där hittar du lite om hur du kan granska en bildfil innan du levererar den.

Nivåer använder jag inte, men mest på grund av att Kurvor är mer flexibla. Du tappar alltid information i din bildfil när du bearbetar den, oavsett om du använder Nivåer eller Kurvor. Så det gäller att göra bearbetningen på ett bra sätt.

Däremot är alltid Intensitet/Kontrast ett dåligt verktyg.

Stefan

detta är vad jag söker: info om hur man just gör bearbetningnen av en bild på ett bra sätt. Vet du Stefan var man finner info om detta?

raskolnikov skrev:
detta är vad jag söker: info om hur man just gör bearbetningnen av en bild på ett bra sätt. Vet du Stefan var man finner info om detta?
Mitt enklaste svar skulle vara att gå en kurs, och i så fall en bra kurs. Jag tycker att en bra kurs är ett fantastiskt sätt att få del av en massa erfarenhet.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto