Annons

"bruntoner" vid sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
Hej på er Fotovänner......
hur får man fram "bruntonerna" vid svart/vit fotografering... är det filmvalet eller labbet som styr fram dessa toner.... stort tack för svar!... fotohälsningar /Peter Weisheit

Oftast med olika tonare såsom sepiatoner, Viradon mfl. Sedan finns det varma papper som har en liten dragning åt det svagt svagt bruna begia hållet.

Sedan finns det olika typer av papper som svarar mer på olika toner.

Jag vet inte om snabblabben kan fixa bruna toner på de svart-vita bilder de tar fram genom svart-vita filmer som framkallas i C-41, det borde de kunna.

Oftast tonar man av två skäl, dels ge bilden någon form av estetisk touch, men även för att stabilisera bilden och göra den mer hållbar.

/e

tack Eric för ditt snabba och nogranna svaret... att det går med filmer som framkallas i C-41 låter intressant... men törs knappt fråga dem så stressade de alltid verkar vara... jag har fullt upp med att klaga på bilder som tyder på mycket damm och hår i deras maskiner.... det kan vara så illa att jag har frågat dem om det bor en katt i maskinen... :) eller är det jag som är kräsen...?..... nog om det......hörde ju inte hit... men tack för svaret....

Det går bra att tona även i snabblabben med C-41 svartvit. Dessa har ju en tendens att bli blå-grön tonade när de körs rakt av i labbet så man får alltid kompensera för att få dem neutrala eller gul-brun tonade. Går kanske inte att få dem kika fint tonade som med riktigt S/V labb men helt godkänt ändå. I det labbet jag jobbar med å kör (Kodak Image Center) är det inga problem att tona bilder iallfall.. har ju kontroll över färgerna C M Y K så har man bara koll på färgcirkeln så fixar det sig!

ANNONS
Götaplatsens Foto