Annons

Brusiga bilder med Canon EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

clano

Medlem
Min Canon EOS 20D gick sönder i vintras och ersattes av EOS 50D. Sedan dess har mitt fotointresse dalat och ersatts med frustration över misslyckade bilder. Och jag begriper inte var felet ligger...Huvudproblemet är ett kraftigt brus som framför allt framträder när bilden används som "skrivbordsunderlägg" - oavsätt vilken dator. Fotar i RAW och bildbehandlar i CS4. Jämför med mina gamla RAW-filer (20D), nya bilder tagna med min frus 350D och mitt nya sorgebarn 50D, hela tiden i med samma resultat - klar sistaplats för 50D. Har gått igenom alla tänkbara inställningar i kamera, dator, bildskärm och CS4 men börjar känna mig helt uppgiven. Bilderna blir helt enkelt inte bra längre! Någon annan som upplevt liknande problem vid kamerabyte? Har inte reklamerat kameran eftersom jag misstänker att felet ligger någon annan stans i kedjan från fotande till bild på datorn. Själv knäpper jag nu mest med min gamla kompaktkamera som ger betydligt bättre resultat.

Lägg upp en bild så man får se hur mkt brus det gäller. Kanske är normalt.
har själv 50D, fotar i RAW och tycker inte att det brusar så mkt.

/Stefan

Tyvärr är inte Adobes Raw-converterare särskilt bra på att hantera filerna från 50D. Jag brukar använda DPP för konverteringen när jag kör med högre ISO. Mycket bättre resultat.

Jag är osäker på hur jag bifogar filer här men gör väl ett försök i JPEG. Annars är det som sagt främst när bilden läggs som skrivbordsunderlag effekten syns och då något alldeles förfärligt. Det verkar också som om det handlar om RAW-filerna, som jag har konverterat i Adobes Camera RAW. JPEG blir bättre, helst de lågupplösta filerna. "Normalt" kan jag inte betrakta det som eftersom det enbart drabbar 50D, inte de andra lite äldre och "enklare" modellerna.
Förresten, en dum fråga, vad är DPP?

DPP = Digital Photo Professional, Canons eget RAW-konverteringsprogram som finns på CD-skivan som följde med kameran.

Jag har en lång tråd om 50d i jämförelse med 40d här på fotosidan, alla mina fynd bekräftades senare av bla www.dpreview.com som använder camera raw liksom jag, men jag jämförde även med DPP.
50d har ett ungefär likvärdigt brus som 40d .Det skiljer sig lite i färgkaraktär.
DPP maskar bort färgbruset bättre än Camera raw men maskar också bort fina detaljer i jämförelse.0 ställer man DPP och kamera Raw från all brusreducering så är skilnaden minimal från de två rawprogrammen.
Jag använde bara camera raw tillsammans med 50d så länge jag hade kameran , bla till valfotografering i sydafrika jämsides med 5d.
Den skilnad som du säger dig ha till tidigare kamera är anmärkningsvärd om du använder Camera raw och betraktar bilden vid samma storlek.
Gör du det?
Betänk att dina bildfiler är nu större än tidigare och i 100% på skärmen kan brusbilden ses som mer störande från 50d än din tidigare kamera.
Räkna ner bildens storlek till den tidigare upplösning som du hade på förra kameran så bör du få samma resultat som du är van vid sen tidigare.
Skilnaden är att du med 50d kan göra betydligt större kopior/utskrifter än från din 20d med bibehållen upplösning/brus.

Senast ändrad:
800iso från 50d och en babian, camera raw.300is som är en lyckad kombination med 50d.För att få ut något mervärde vad det gäller upplösning från 50d utöver 40d upplösning så gäller det att ha bra optik och hantera rawfilen rätt .

Bilagor

• _MG_7881.jpg
    _MG_7881.jpg
    54.3 KB · Visningar: 431
och ett ännu tätare utsnitt 800iso camera raw + 50d.
Kameran är bra, riktigt bra, det enda felet var att Canon påstod att den skulle vara ca 1,5 steg bättre än 40d, här delar jag inte Canons uppfattning, ej heller så gjorde dpreview .
Glädj dig år kameran som är snabb, bra och trevlig på alla sätt.

Bilagor

• _MG_7881c.jpg
    _MG_7881c.jpg
    45 KB · Visningar: 421
Jag startade själv en likadan tråd för ett tag sen om just bruset i 50d och jag våndades rejält måste jag säga.
Men tack vare otroligt kunniga killr här på forumet så har jag till slut fått snurr på hur det funkar och nu är jag supernöjd!
Mkt hänger på bildbehandlingen och tack vare lite expertisinställningar i lightroom så ser plötsligt bilderna fantastiska ut och bruset jag störde mig på verkar mer eller mindre bortblåst.

Om du vill så kan du skicka mig ett mail så kanske jag kan vidarebefodra lite trevliga riktlinjer som Joakim "The_suede II" har varit så vänlig att fixa till mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto