Annons

brusiga bilder med k7

Produkter
(logga in för att koppla)

mandalaya

Medlem
Jag har nu haft min k7 i några månader och är i stort jäkligt nöjd, utomhus har jag inga som helst problem.

Men sen kommer vi till inomhus, och iso800 och över. De blir väldigt brusiga, ibland kan jag tycka att tom iso400 lägger på mycket brus i vissa lägen. Jag kommer från en k100d sen innan och vi tar kort med samma inställningar och tycker nog att k7an presterar sämre, ska det vara så?

Är det någon mer som upplever samma?

Är det så att det är en renodlad utomhuskamera? Kan man inte kräva lita kvalité av en så dyr/ny kamera även inomhus?

Ni kan kolla lite olika bilder på http://mandalaya.se/blog, alla vidvinkelbilder (ungefär alla) är tagna med kitobjektivet och några enstaka är tagna med mitt 1.4 50mm.
 
Jag har nu haft min k7 i några månader och är i stort jäkligt nöjd, utomhus har jag inga som helst problem.

Men sen kommer vi till inomhus, och iso800 och över. De blir väldigt brusiga, ibland kan jag tycka att tom iso400 lägger på mycket brus i vissa lägen. Jag kommer från en k100d sen innan och vi tar kort med samma inställningar och tycker nog att k7an presterar sämre, ska det vara så?

Är det någon mer som upplever samma?

Är det så att det är en renodlad utomhuskamera? Kan man inte kräva lita kvalité av en så dyr/ny kamera även inomhus?

Ni kan kolla lite olika bilder på http://mandalaya.se/blog, alla vidvinkelbilder (ungefär alla) är tagna med kitobjektivet och några enstaka är tagna med mitt 1.4 50mm.

Har tyvärr ingen klokt att säga om brusigheter, men dina bilder på bloggen är kanon. Du verkar få ut väldig mycket ur kitlinsen och din kamera.
 
Vilka inställningar använder du? Det finns ju val för när brusreduceringen ska börja och för hur mycket brusreducering du vill ha. Glöm inte bort att du har ju gått från 6 Mp till 14 Mp. När jag jämför ist Ds högsta känslighet (iso 3200) med K-7 högsta känslighet (iso 6400) så vinner K-7 klart. Prova dig fram vilken inställning som passar dig bäst.

/Mats
 
Jättefina bilder, man kommer långt med bara kitobjektiven om man är duktig...!

Enda rådet om du ser bruset inomhus som ett problem är tyvärr utrustning (om du redan ligger på så långa slutartider som du tycker är möjligt), och därmed pengar. Du verkar ligga ganska mycket på mellanavstånd och ganska vidvinkligt, så ett lite ljusstarkare normalzoom som t.ex Tamrons eller Sigmas 17-50F/2.8 skulle kunna sänka ISO åt dig med mellan 1-2 steg beroende på var i zoomomfånget du befinner dig. Kostar ungefär 4000kr.

Vill man inte göra detta får du införa ett "mellansteg" när du behandlar bilderna efter att ha tagit ut dem ur kameran. Använd något brusreduceringsprogram på fullstorleksbilderna och skala sedan ner dem till 6MP som du är van vid. Då ser du antagligen en hel del skillnad mot K100... Lite merarbete blir det, men den högre upplösningen har du mest nytta av vid lägre ISO.
 
Vilka inställningar använder du? Det finns ju val för när brusreduceringen ska börja och för hur mycket brusreducering du vill ha. Glöm inte bort att du har ju gått från 6 Mp till 14 Mp. När jag jämför ist Ds högsta känslighet (iso 3200) med K-7 högsta känslighet (iso 6400) så vinner K-7 klart. Prova dig fram vilken inställning som passar dig bäst.

/Mats

Mats: på bilderna på inlägget från en torsdagsfika som är tagna inomhus har jag använt mig av iso800 och mitt 50mm på 1.4 och slutaren på 1/80, det är svårt att ta bilder på hundar med långsammare.

Jag har inte riktigt tänkt på att jag gått upp till 14mp och att det skulle påverka så mycket, och jag har nog missat att man kan ha brusreducering, får läsa boken igen!
 
Jättefina bilder, man kommer långt med bara kitobjektiven om man är duktig...!

Enda rådet om du ser bruset inomhus som ett problem är tyvärr utrustning (om du redan ligger på så långa slutartider som du tycker är möjligt), och därmed pengar. Du verkar ligga ganska mycket på mellanavstånd och ganska vidvinkligt, så ett lite ljusstarkare normalzoom som t.ex Tamrons eller Sigmas 17-50F/2.8 skulle kunna sänka ISO åt dig med mellan 1-2 steg beroende på var i zoomomfånget du befinner dig. Kostar ungefär 4000kr.

Vill man inte göra detta får du införa ett "mellansteg" när du behandlar bilderna efter att ha tagit ut dem ur kameran. Använd något brusreduceringsprogram på fullstorleksbilderna och skala sedan ner dem till 6MP som du är van vid. Då ser du antagligen en hel del skillnad mot K100... Lite merarbete blir det, men den högre upplösningen har du mest nytta av vid lägre ISO.

Tack så mycket!

Jag har ju tankar om att skaffa ett ljuskänsligare vidvinkelobjektiv, men jag fundrar ändå på vad jag kan göra åt bruset utan att det ska kosta, objektiv införskaffas ju ändå. Men, jag upplever ändå bilderna tagan med mitt 50mm som brusiga. Som jag skrev ovanför så har jag aldrig reflekterat över att det blir skillnad i 14mp vs 6mp, men jag kanske ska testa mig fram. Har du något tips på brusreduceringsprogram?
 
Hej

Det finns en hel del olika brusreduceringsprogram, Noise Ninja etc, men börja med att prova inställningarna i kameran för brusreducering, dels när reduceringen ska gå in och dels hur mycket reducering du vill ha, Custom-menyn 19 och 20. Något som är mycket viktigt är att inte underexponera för då kommer bruset med raketfart när man justerar bilden efteråt.

Jag har ju haft möjligheten att jämföra med att foto med diafilm iso 1600 i slutet på sjuttiotalet och dagens kamror, då påminner diat om ett färgat sandpapper.

/Mats
 
Hej

Det finns en hel del olika brusreduceringsprogram, Noise Ninja etc, men börja med att prova inställningarna i kameran för brusreducering, dels när reduceringen ska gå in och dels hur mycket reducering du vill ha, Custom-menyn 19 och 20. Något som är mycket viktigt är att inte underexponera för då kommer bruset med raketfart när man justerar bilden efteråt.

Jag har ju haft möjligheten att jämföra med att foto med diafilm iso 1600 i slutet på sjuttiotalet och dagens kamror, då påminner diat om ett färgat sandpapper.

/Mats

Ah perfekt Mats, nu börjar det hända saker. Jag testar för fullt olika inställningar för att se vart det hamnar, och även noise ninja har hjälpt till, helt perfekt! Tack så mycket!
 
Det är - tyvärr kanske - fullt normalt att en 14,6Mp kamera brusar mer på högre ISO tal än en 6Mp kamera med samma storlek på sensorn. Detta därför att ju fler pixlar på ett visst utrymme, desto mindre måste pixlarna vara för att de ska få plats. Och när man krymper pixlarna så innebär det att varje pixel tar emot en mindre mängd ljus och därför måste signalen från en liten pixel förstärkas mer än signalen från en stor pixel. Denna signalförstärkning innebär att även bruset förstärks. Ju mer förstärkning desto mer brus, enkelt uttryckt.

Jämfört med andra kameror i 14 - 15Mp klassen så presterar K-7 fullt normalt och i klass med resten.

Det här problemet brottas ju exempelvis p&s digitalkompakterna med sedan länge. Nu finns det digitalkompakter som är på 10 - 12Mp och de är oanvändbara på högre ISO där de gamla 3Mp kompakterna faktiskt fungerade ok.

Konsumenterna tror att ju fler Mp - desto bättre bilder och tillverkarna har ju hakat på detta.

Men visst kan många Mp har fördelar och det gäller framförallt vid större utskrifter. Ju fler Mp = desto större kan du skriva ut. Du kan även beskära bilden med mer bibehållen detaljinformation än med en kamera som har färre Mp.
 
MP-debatten är ganska oviktig i sammanhanget, skillnaden upp till 18MP är bara 12.5% större bilder... Skriver du t.ex ut 30cm med 14MP blir det bara 33.5cm stora bilder med 18MP. Men det är iofs sant att K7 brusar lite mer per mm2 sensoryta än vissa andra kameror (synd att inte K7 utrustades med K-x-sensorn...!).


Anna: Man kan batch-köra bilder i photoshop med noise-ninja, och förmiska dem lite i samma svep. Jag gör nåt liknande, med lite andra mjukvaror, på mina hög-ISO bilder.

Försök hitta en balans mellan NR i kameran och NR i datorn - att lägga två lika starka brusreduceringar ovanpå varandra tar bort mer detaljer än vad som hade varit nödvändigt. Ska du ändå brusreducera i datorn - prova att stäng av NR i kameran helt. Det gör det lite lättare för NoiseNinja att hitta "rätt" i sin brusreducering.
 
Är det vid 100% förstoring på dataskärm du upplever bilderna som brusiga?

Då måste ta mede i beräkning att bruset i en bild på 14mp inte förstoras lika mycket som bruset i en bild på 6mp. Så vid normala förstoringar både på skärm och i utskrift bör K-7 ha en fördel oavsett hur mycket brus det är vid 100% förstoring :)

Jag har skrivit ut flera bilder tagna på ISO 1600 med min K10D och dom håller mycket hög kvalitet, absolut mer än godkänt för 10x15cm!

Längtar dock tills min K-7:a kommer :D So excited!

Kolla gärna mina bilder på www.flickr.com/photos/wristoarwatch :)
 
ANNONS