Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusiga bilder på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

tampella

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ny på området och vart ska jag börja när det gäller bländare, slutartid och ISO?
Jag tycker det här är jätte svårt. Skulle hjälpa mig mycket om jag fick en liten fingervisning vad jag ska ställa in när jag omger mig av lite ljus. Känslan av hopplöshet. :-(
 
Var föriktig med Iso, jag försöker hålla det under 500 men det beror ju också på vad man har för kamera och hur mörkt det är. Bländaren kan säkert öppna upp till så stor öppning som möjligt. Resten blir ju tiden, beroende på motiv mm så får du använda stativ om det blir för långa tider.
 
Hej!

Jag är ny på området och vart ska jag börja när det gäller bländare, slutartid och ISO?
Jag tycker det här är jätte svårt. Skulle hjälpa mig mycket om jag fick en liten fingervisning vad jag ska ställa in när jag omger mig av lite ljus. Känslan av hopplöshet. :-(

Dom förhåller sig till varandra. För att kunna fota i mörkare omgivning så kan du tex höja iso-talet eller längre lutartid eller lägre bländartal eller kombination av alla beroende på.
Läs på om alla tre och prova dig fram så kommer du se hur det funkar.
 
Om jag har hajat det hela rätt, kommer din kamera att vara Nikon D5100, och den kan klara ganska svagt ljus utan besvärande brus. Upp till ISO 6400 klarar den åtta stegs dynamik, och det är väldigt mycket bättre än de flesta andra kameror.

Dynamik och brus hänger ihop ganska intimt, eftersom en vanlig bild i regel har omkring åtta stegs dynamik, och det är när exponeringen är svag som bruset blir mer framträdande, alltså i de allra mörkaste partierna, och framför allt när man underexponerar och försöker lätta upp skuggorna. Om man låter de mörkaste partierna sota igen, så döljs bruset.

Det blir mer noga med att exponera rätt när man har svagt ljus om man vill ha så lite brus som möjligt. Mer ljusstark optik ger också möjlighet till att ta i svagare ljus, och om man vill fotografera inomhus utan blixt kan det vara idé att skaffa ett ljusstarkt objektiv, som Nikon AF-S 35/1,8 G. Det utökar möjligheterna väldigt mycket.

Men innan du börjar fundera över att köpa på dig nya grejer ska du nog undersöka möjligheterna med den nya kameran ganska ordentligt. Den kanske räcker som den är.
 
Om jag har hajat det hela rätt, kommer din kamera att vara Nikon D5100, och den kan klara ganska svagt ljus utan besvärande brus. Upp till ISO 6400 klarar den åtta stegs dynamik, och det är väldigt mycket bättre än de flesta andra kameror.

Dynamik och brus hänger ihop ganska intimt, eftersom en vanlig bild i regel har omkring åtta stegs dynamik, och det är när exponeringen är svag som bruset blir mer framträdande, alltså i de allra mörkaste partierna, och framför allt när man underexponerar och försöker lätta upp skuggorna. Om man låter de mörkaste partierna sota igen, så döljs bruset.

Det blir mer noga med att exponera rätt när man har svagt ljus om man vill ha så lite brus som möjligt. Mer ljusstark optik ger också möjlighet till att ta i svagare ljus, och om man vill fotografera inomhus utan blixt kan det vara idé att skaffa ett ljusstarkt objektiv, som Nikon AF-S 35/1,8 G. Det utökar möjligheterna väldigt mycket.

Men innan du börjar fundera över att köpa på dig nya grejer ska du nog undersöka möjligheterna med den nya kameran ganska ordentligt. Den kanske räcker som den är.

Håller med och läsa igenom manulen från pärm till pärm tills allt sitter som ett rinnande vatten.
 
Verkar lite för lätt...

...låter kanske konstigt men det kanske är bitar av kursen i höstas som börjar falla tillbaka. Jag gjorde som du sa "pdahlen", drog upp bländaren och ner på ISOt, vips så såg jag byrån här i rummet. :)

Jag förstår att det är bara prova, läsa, prova, prova och läsa igen som gäller. :)
Det blir det verkligen för mig framöver. För den 12 april far jag till Italien och då hoppas jag det mesta sitter. Basic funktionerna iaf.

När det gäller att fotografera i mörker är det främst gatufotografering, skyltar, neonskyltar som gäller.

Det stämmer som "cocyuo" skriver, det är en Nikon D5100 med 18-55VR objektiv.

Behöver man stativ för att fota i mörker? Hmm ja det beror ju som sagt på slutartiden förstås. Men är det många där ute som ofta använder det?

Jag måste bara berömma er alla ovan. Ni är otroligt snabba på att svara! Guldstjärnor till er allihopa! :)
 
När jag är ute och rör mig och inte vill släpa på stativ använder jag bönpåse för att få kameran stadig. Det är en liten kudde som man kan placera mot något som är stadigt och trycka kameran mot, som dämpar och håller den stadigt. Kudden är fylld med något som gör den formbar, men samtidigt stabil när den trycks ihop, till exempel bönor.

När man använder bönpåse är den vinklingsbara skärmen ovärderlig.
 
Behöver man stativ för att fota i mörker? Hmm ja det beror ju som sagt på slutartiden förstås. Men är det många där ute som ofta använder det?

Det beror på hur mörkt mörkret är, vad man vill fota och vilken situation det är, enkelt ;-)

Om man ska ta en landskapsbild på kvällen är stativ guld värt, till och med på rätt korta slutartider. Där vill man också gärna blända ned för att få längre skärpedjup. Som här t.ex:

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Orust/12-03-11/11032012-_DSF0168.jpg

Vill du ta Bilder som den är det i stort sett nödvändigt med stativ.



Är det något som rör sig i bilden är det inte säkert att stativet gör någon nytta eftersom motivet kommer att bli oskarpt om slutartiden blir för lång och då kan man i vissa fall lika gärna handhålla. Då får man kompensera genom att dra upp ISO och använda största bländaren så man får så kort slutartid att motivet inte blir oskarpt. Att fota rörliga motiv i dåligt ljus är något av det svåraste och framför allt mest krävande för utrustningen man kan hålla på med som fotograf, det är här grejer i 100 000 kr klassen kommer till sin rätt på allvar. VR hjälper inte här heller, det kompenserar bara för när du själv skakar på kameran.

Ibland kan man inte ha med ett stativ helt enkelt, då får man kompensera för det med stor bländare, högt ISO, VR och dessutom kan man ta stöd mot en vägg eller ett träd eller något för att slippa oskarpa bilder.

Jag använder ofta stativ och kan verkligen rekommendera det, vissa använder det aldrig. Du kanske kan få låna ett stativ av någon och testa?
 
Ska du fotografera saker som rör sig så kan du titta efter 50mm 1.8G, annars räcker det du har hur långt som helst. Skyltar och neon kräver inte mer än det du har, 5100 är löjligt bra på höga iso.
Ju längre tid du dröjer med att skaffa ett 1.8 objektiv, ju mer motiverat blir det att skaffa 1.4 med en gång, vilket man börjar törsta efter i vilket fall.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto