Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusreducering i Capture 2 nx

Produkter
(logga in för att koppla)

Albin Wiklund

Aktiv medlem
jag har en d700 som jag är nöjd med. Ibland vill jag efterbehandla enstaka bilder för sig och då använda nikons hyllade brusreducering. Det tråkiga är att jag aldrig tycker jag får till det bra. Upplevelsen är att det innan man ens ser någon effekt på bruset är allt vad detaljskärpa heter borta. Jag har prövat att lägga på oskarp mask men tycker ändå att resultatet i slutändan är en försämring jämfört med originalbilden.

Finns det någon som vill dela med sig av inställningar som ger bra resultat?

jag har en d700 som jag är nöjd med. Ibland vill jag efterbehandla enstaka bilder för sig och då använda nikons hyllade brusreducering. Det tråkiga är att jag aldrig tycker jag får till det bra. Upplevelsen är att det innan man ens ser någon effekt på bruset är allt vad detaljskärpa heter borta. Jag har prövat att lägga på oskarp mask men tycker ändå att resultatet i slutändan är en försämring jämfört med originalbilden.

Man har ju möjlighet att bara brusreducera delar av bilden eller välja delar som inte ska ingå. I steget brusreducering välja Bättre kvalitet och sen antingen med +markering eller -markering välja vad som ska ingå.

mvh/Lars

Du kan prova att bara brusreducera i färgkanalen. Då behåller du detaljerna.

1. Välj 'Bättre kvalitet' i brusreduceringsjusteringen samt intensitet och skärpa.
2. Kryssa för 'Opacitet' och öppna upp dess undermeny.
3. Ändra 'Alla' till 'Luminans och krominans'.
4. Dra ner opaciteten för ljuskanalen till 0%. Färgkanalen sätter du till 100%.

Fula "färgduttar" bör försvinna men det kommer vara "ljuskanalsbrus" kvar. Experimentera med inställningarna och se om du hittar något du gillar. Jag tycker det är ganska svårt att brusreducera bra.

I den här tråden jobbar vi med en brusig NEF:

http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=14167&rowstart=0

Startbilden visas i inlägg #1. I inlägg #21 har jag provat några brusreduktioner med NX2 på NEF-filen. Jag kan väl inte påstå att det blev något underverk men du kan se i min version 1 effekten av att bara reducera i färgkanalen.

Kort och gott: Använd aldrig brusreduceringen i NX.

Du får mycket bättre resultat om du använder ett dedikerat NR program som Topaz Denoise och Boundary Noise Reduction. Kombinera med lagermask i Photoshop och pensel.

Brusreduceringen i NX och internt i Nikon DSLR berövar filerna dess detaljer samt ger ful blotchighet utan att ta bort de fula blå och röda prickarna i skuggpartier.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto