Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusreduvering på eller av i 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Var ute och fotade lite mörkerfoto igår med min 30D, och lät brusreduceringen vara avstängd (=standard).

Nån som provat hur det blir med brucreduceringen på och kan tekomendera det ena eller andra?

Nästa mörkerfotosession så blir det till att prova själv för egen erfarenhet, men vore kul att se vad ni tycker!

/Jocce

Jag tror absolut att du ska använda brusreduceringen. I alla fall om du kör på långa exponeringstider. Det gör bilden i princip helt brusfri och brus i mörka delar är inte snyggt på mörkerbilder.

Fotografera i RAW så kan du välja hur mycket brusreducering du vill ha när du läser upp bilden. Hur mycket brusreducering som behövs beror på flera faktorer; ISO, exponeringstid, ljusets färgtemperatur och hur väl exponerad bilden är. Dessutom får du ett bättre omfång när du fotar RAW, vilket kan göra stor skillnad på "mörkerbilder".

Eva-Teréz

Nej, så fungerar det väl inte? Brusreduceringen är vad jag vet att kameran gör en extra "svartexponering" och sedan subtraherar bruset från den bild som just tagits. Den är just för långa exponeringstider och har inte med brusreducering i program att göra. Så är det i alla fall på Nikon och jag är ganska säker på att även Canons kameror jobbar så.

Du har säkert rätt i hur det fungerar, jag har bara inte själv använt mig av funktionen. Skall testa någon dag.
Fotograferade en hel del nattbilder i vintras men kännde aldrig något behov av att använda mig av extra brusreducering. Var väldigt nöjd ändå och la eventuellt bara på lite färgbrusreducering i CameraRaw.
Ett utsnitt från ett mörkt fönster; ISO 320, 7 min exponeringstid, ingen brusreducering varken i kameran eller CameraRaw:

Bilagor

• brus.jpg
    brus.jpg
    10.1 KB · Visningar: 150
ANNONS