Annons

Budget 17mm alternativ m4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Jag filmar videos med min gh4 och använder en teleprompter. Jag har testat runt lite olika brännvidder och 17mm är nog den bästa avvägningen för avstånd till kameran för mig. Idag har jag har ett par zoom objektiv men de har för små bländare vid 17 så ökningen av iso brusar upp videon. Inomhus ger begränsat med ljus och telepromptern äter lite ljus med. Öser jag på mer ljus börjar jag bli bländad. Skärpedjupet räcker bra även vid större bländare pga kameran.

Jag har Olympus 17mm 2.8 och den fungerar ok, men konstruktionen med det rörliga yttre elementet gör att den inte känns rätt att hänga på extra vikten på.

Min budget är ynklig :) 1500 är smärtgränsen. GH4an har för mig oanvändbar autofokus så jag fokuserar helt manuellt så manuella objektiv är nog snarare att föredra. Skärpa är med ganska sekundärt, Olympus objektivet jag har är nästan för skarpt.

Jag har tittat på Ttartisans 17mm 1.7. Den fyller nog alla mina krav, hade gärna hittat ett begagnat då folk gärna verkar vilja prata illa om det. Men jag har aldrig sett andra än nya på ebay. Det verkar dåligt med gamla film objektiv, vidare brännvidd än 28 mm verkar vara ganska nischat.
 

mikoto

Aktiv medlem
Den har jag inte tänkt på, lägger med den på söklistan. Det är ett rimligt alternativ. Om än lite upp i prisklass.
 
ANNONS