Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Budget fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)
De två "objektiv" du länkat till monteras på ett redan befintligt objektiv som har 52 mm gänga för filter. Kravet är alltså att ett av dina objektiv redan har 52 mm filtergänga.
Jag har snabbt provat ett liknande i samma prisklass och det var inte alls bra, förvräningen varierade olika mycket på olika ställen, mycket CA, vinjettering och dålig skärpa.

Billigaste fisheyet jag skulle kunna rekommendera är ett Samyang 8 mm f/3.5.
Dessa objektiv brukar gå att hitta begagnat för runt 1600kr. (ca 2600kr nytt).
Billigare än så för något med bra kvalitet tror jag blir svårt att finna.

...och här kommer ett av de där inläggen där skribenten försvarar sitt eget inköp!

Jag har ett Samyang-fisheye enligt ovan. Jag har visserligen aldrig testat något annat, men jag är mycket nöjd med Samyangen. Det enda är egentligen att närgränsen inte är lysande.
Men: objektivet finns i två versioner till Nikon, där den nyare möjliggör automatisk ljusmätning på D5000 som du verkar ha. Värt att ha i bakhuvudet vid eventuell anskaffning.

Du kan ju även köra med Lensbaby. Lite över 1 000 lappen för Muse och fisheyeglaset tror jag sen inte kostar allt för mycket. Nu är detta inte direkt högsta kvalité och Lensbaby är inte heller som vanliga objektiv. Men det är en lösning om du ska hålla ned priset och inte sätter högsta kvalité i fokus.

Nej.
Jag har en sådan fisheye-tillsats liggande nånstans i nåt av mina lager. När jag nån gång hittar det kan jag skänka bort det (min uppfattning om dess värde).

---
Vad kostar annars billigaste fisheye objektivet till en Nikon D5000?
---
Samyang 8/3,5, som redan nämnts. Alla andra ligger ungefär i intervallet 6 till 10.000 kr, medan Samyang ligger runt 3-3.300 kr (finns i tre något olika versioner).

---
Är det knepigt att använda, mycket pill och inställningar?
Inte precis. Det saknar autofokus, så du måste fokusera manuellt, men med det enorma skärpedjup man får med fisheye-objektiv är detta inga som helst problem. Det enda du behöver observera är att Samyang (till skillnad från övriga tillverkare enligt min erfarenhet) är häpnadsväckande dåliga på att justera in avståndsskalan så att den stämmer. Oändligt kan ligga på t.ex. 2 m.

Objektiven saknar dessutom serienummer. Samyang är färskingar och saknar erfarenhet och tradition när det gäller objektivtillverkning. Dock har de för några år sedan uppenbarligen hittat någon/några väldigt begåvade objektivkonstruktörer. Innebär att deras nyare objektiv (brännvidder mellan 8 och 85 mm) optiskt är häpnadsväckande bra, medan deras tidigare (väldigt billiga) objektiv med långa brännvidder är tämligen värdelösa.

Med den billigaste fisheye-versionen får du vare sig tillgång till ljusmätning eller exponeringsautomatik, vilket du får med AE version II eller CS II. Optiskt är den första versionen dock alldeles utmärkt.
.

Billigaste "fisheye" jag sett är att tillverka en egen från en dörrkikhål.

/stefan

Hehe, ja, det är det ju.

Har gjort det själv en gång för några decennier sedan. Köpte en dörrkikare från "Classe i Sjön" för 19 kr. Visst gav det fisheye-effekt, men annars var det inte så mycket mer. Klart sämre än billiga vidvinkeltillsatser, som (enligt min mening) är helt värdelösa.

Använde det bara en enda gång - när jag provade det. 19 spänn "i sjön". :)
.

Jo jag fick en 0.42X Wide converter häromdagen. Riktig dynga, inte mycket vidare blev det men oskarpt och mycket ca. Nä kanske bättre med cctv-objektiv och adapter, såg sådan fisheye men vet inte om det funkar eller hur bra det blir

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

ANNONS
Götaplatsens Foto