Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Budgetstativ (julklappsbrådis!!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Grissly

Aktiv medlem
Hej!
Den här frågan är jättebrådis pga julklappsinköp!!

Jag tänkte köpa ett kamerastativ till vart och ett av mina barn, 17 resp.19 år, i julklapp. De är 178 resp. 193 cm långa. Båda äger en Nikon D5100 med standardobjektiv+tele. Jag tänker mig i prisklassen "max 1000 kr" eftersom de sysslar med detta som en av flera hobbies. De kommer att få gråfilter i julklapp, så då passar ju stativ bra.

Stativen kommer mest att användas för naturfoton, kanske med rinnande vatten, kanske en dimmig morgon, kanske för ett familjefoto där även fotografen vill vara med. Vi pratar alltså inte om några extremsituationer, utan mera hobbybetonat.

Jag tänker mig ett trebensstativ. Jag tittade bl.a. på kamda.se och såg att det finns flera stativ i prisklassen 300 - 1200 kr. Jag kan eventuellt gå upp till 1200 kr om mervärdet är stort.

Vad ska jag tänka på när jag köper ett (rättare sagt två) stativ i denna prisklass?

mvh Björn
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns en annan aktuell tråd i liknande ämne där bland annat ett billigt o lätt alternativ från Sirui nämns.
 

Grissly

Aktiv medlem
Det finns en annan aktuell tråd i liknande ämne där bland annat ett billigt o lätt alternativ från Sirui nämns.
Hej!
Jättebra tips. Jag missade den tråden när jag letade förut. Jag tycker "SIRUI Stativkit T-005KX + C10X" verkar vara ett bra val för behoven!! Det finns dessutom på mediamarkt där jag bor.

Tack!! Jag "avslutar" därmed tråden
 

SallyIV

Aktiv medlem
Sorry,

Jag knör mig in och råder dig kolla på MediaMarkt även Velbon Videomate 638, 749:-. Jag fann det vara det mest stabila!

-J!
 
ANNONS