Annons

Budgetvariant av digitalt "storformat" för landskap o arkitektur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Sporrad av en besläktad tråd ang Alpa 12-systemet ställer jag mig frågan:

Om man på något sätt lyckades köpa ett begagnat digitalbakstycke typ Leaf Aptus II 5 (48x36mm, 22MP), Phase One P45 eller liknande, hur sätter man det i spel lite ekonomiskt?

Alpa o Arca Swiss etc är lite överkvalitet för en amatör. Det billigaste jag hittat är Horseman SW-D som kostar ung 17.5 kSEK i USA. Till den kan man köpa en Schneider 35mm för 18.5 och kanske en extrem 24mm för 27.5. Vad den optiska sökaren kostar har jag inte hittat men 3-5 tusenlappar till lär den gå på...

Lite idiotiskt är det, jag är supernöjd med Canon 5mkII med TS-E 24mm men det är ju ju en hobby och man lever bara en gång.

Han någon andra förslag på budgetpryttlar för ändamålet?

En mellanformatare med digitalt bakstycke är nog betydligt vettigare. Om man bara tänker använda en relativt liten sensor så kommer ändå inte storformatsobjektiven till sin fulla rätt och du kan mycket väl komma att få bättre bildkvalitet med objektiv gjorda för mindre format, som ändå är avsevärt större än din småbildskamera.

Haken är att hitta objektiv med förställningsmöjligheter, alltså "tilt" och "shift". Det sistnämnda finns för en rad MF-system i 6x6-6x8-format, medan tilt är ovanligare.

Det är något speciellt med dessa vidvinkelkameror där storformatsobjektivet hamnar nära. Man får en kompakt o lätt kamera, kan höja objektivplattan rejält etc. Det verkar finnas många varianter som t ex Alpa 12, Cambo RS/DS, Sinar Artec, Arca Swiss R.

Med Schneiders och Rodestocks gluggar som är anpassade för högupplöst mellanformat får man verkar det som bra skärpa och vidvinkligare än gamla "tekniska" kameror - på ett bakstycke med 48x24mm yta motsvarar 24mm brännvidd unf 17mm småbild och 35mm motsvarar 25mm småbild. Svårt och dyrt att få så vidvikligt med vanligt digitalt mellanformat.

Nu har jag kollat vidare - billigt är det inte! Ponera att man köper nytt i USA och köper Horsemans "budgetvariant" med några gluggar (priser i dollar):

Horseman SD-D II: 2690
Schneider 24mm: 4180
Rodestock 35mm: 2810
Rodenstock 55mm: 2690
Sökare m masker: 760
Leaf 22Mpix 48x36mm: 7990

Med lokala skatter så är det över 150 tusen... Och då har jag inte med centrumfilter och kanske specialkablar (man måste ju synka Copal-slutaren med bakstycket på nåt sätt).

Även om man bara tar en glugg, t ex 35mm så blir det strax över 100.

Det är nog dröm o glöm som gäller, så får man bevaka vad som finns begagnat.

ANNONS
Götaplatsens Foto