Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Buffertminne i D2x??!

Produkter
(logga in för att koppla)

olof83

Ny medlem
Jag har en fråga angående buffertminnet i min D2x. Jag har börjat fota stjärnspår och tar mina bilder med flera exponeringar (ca 200 st) med en trådutlösare. Jag ställer in slutartiden på 30 sekunder och sätter kameran i läget Continuous Low eller High. Då kommer kameran att ta en massa 30 sek exponeringar. Men efter 60 st slutar kameran även om trådutlösaren är nedtryckt. Jag vet inte om kameran stannar för att skriva till minnet eller vad den gör. Det kan väl knappast vara så att den har ett buffertminne som klarar 60 st JPEG-bilder, eller?? Min kompis Canon EOS350D kör bara på när vi är ute o fotar och stannar inte. Varför gör D2x så och finns det ett sätt att komma runt detta?

Tacksam för alla svar.

standard med Nikon. Vet faktiskt inte varför Nikon har valt detta men du måste lyfta kort på avtryckaren efter ett givet antal bilder. Även om buffertminnet är tomt. Så fort som du lyft fingret (släppt på trådutlösaren) så är det fritt fram igen.....Antalet bilder skiljer, om jag minns rätt, beroende på modell.

Alla tillverkarna har sina egenheter. Canon har en annan som jag inte förstår mig på (kanske är löst numera): Canonkamerorna skapar eller skapade i alla fall tidigare en ny mapp efter ett givet antal bilder. Vill minnas att det var 100 bilder med 10D.

Har aldrig förstått varför jag måste lyfta på avtryckaren efter 60 bilder med D2X eller varför min dåvarande 10D skapade massor av mappar med 100 bilder i varje......Urkorkat.

Mankan G skrev:
standard med Nikon. Vet faktiskt inte varför Nikon har valt detta men du måste lyfta kort på avtryckaren efter ett givet antal bilder. Även om buffertminnet är tomt. Så fort som du lyft fingret (släppt på trådutlösaren) så är det fritt fram igen.....Antalet bilder skiljer, om jag minns rätt, beroende på modell.

Alla tillverkarna har sina egenheter. Canon har en annan som jag inte förstår mig på (kanske är löst numera): Canonkamerorna skapar eller skapade i alla fall tidigare en ny mapp efter ett givet antal bilder. Vill minnas att det var 100 bilder med 10D.

Har aldrig förstått varför jag måste lyfta på avtryckaren efter 60 bilder med D2X eller varför min dåvarande 10D skapade massor av mappar med 100 bilder i varje......Urkorkat.
.
Canon har åtminstone löst sin urkorkade idé på 1D.
Förut måste man skapa en ny mapp efter 999 bilder, nu skapar kameran det själv. Gäller från 1D MKIIN, tror jag. Så även om det tar tid verkar det som om någon lyssnar. Fortsätter vi klaga så får vi kanske de arbetsverktyg vi förtjänar.

På D300 är max antal i följd 100st. Värdet går att ställa ner om man så önskar :)

Med tillräckligt snabbt CF kort så går det om jag minns rätt att pumpa på med 6bps till du når 100 st. Sedan måste du alltså lyfta kort på fingret för att nollställa räknaren och sedan trycka ner avtryckaren igen......varför?

ANNONS
Götaplatsens Foto