Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga egen analog 6x6 kamera med diverse delar

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan, tänkte försöka mig på att limma/silikona ihop en egen kamera med hjälp av en Agfa isolette kamera-kropp (utan bälg och lucka) med en 6x9-lins på 105mm f/4.5 från en annan bälgkamera som är helt paj. Jag har lyckats frigöra linsen så bländare, slutare och fokus funkar bra, men nu till problemet, ska verkligen den bakersta linsen i objektivet sitta exakt 105mm ifrån tryckplattan där filmen kommer att vara eller ska man mäta från mitten på objektivet eller från frontlinsen?

Hoppas någon vet hur jag ska mäta! Tack på förhand!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om objektivet består av bara en lins ska det vara 105 mm från den till filmplanet. Men det gör det ju inte. Och då finns det inget enkelt sätt att bara mäta, man måste veta var den punkt man ska mäta ifrån (den "sekundära huvudpunkten") finns.

Vet du inte hur långt från filmplanet objektivet satt i "donatorn"?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Fy så svårt det blev då.. Kommer det att gå att få hyffsad skärpa om man bländar ner även om objektivet inte sitter exakt på rätt avstånd? Donatorn var en Zeiss Ikon Nettar 6x9 som använde i studion när hela kamerakroppen helt plötsligt började falla isär och små delar föll ur den, haha :) Bilderna fotade jag på bl.11 och de blev knivskarpa då - fast då satt ju också objektivet på exakt rätt avstånd från filmen..
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Fy så svårt det blev då.. Kommer det att gå att få hyffsad skärpa om man bländar ner även om objektivet inte sitter exakt på rätt avstånd? Donatorn var en Zeiss Ikon Nettar 6x9 som använde i studion när hela kamerakroppen helt plötsligt började falla isär och små delar föll ur den, haha :) Bilderna fotade jag på bl.11 och de blev knivskarpa då - fast då satt ju också objektivet på exakt rätt avstånd från filmen..
- - -
Det kanske går att sätta ihop en provisorisk justerbar tub med "smörpapper" i en änden och objektivet i den andra. Sedan får du prova ändra tubens längd till du ser en skarp bild. Med nedbländning borde det vara tillräckligt nära.
Kul projekt! Visa gärna en bild sedan när du är klar.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Sätt skärpeinställningen på oändligt och försök ställa in som ovan mot något som är +30m ifrån dig.
Om objektivet är för långt ifrån filmplanet så kan du inte få fokus på oändligt men få närmre närgräns och tvärt om om linsen kommer för nära.

du kan göra något liknande detta men låta linsen och begrundan stå på ett bord eller stor så det blir mer exakt.
https://www.youtube.com/watch?v=joQw3_rM_jI
 
ANNONS