Annons

Bygga eget budget ljustält

Produkter
(logga in för att koppla)

Mannela

Medlem
Tjosan jo det är så att jag fotar en hel del objekt inomhus, mestadels då gravyrer på olika objekt men även lite vapenbilder där kravet på god detaljrikhet är stor..

Till saken hör är att jag läst lite här och var att ett ljustält ska vara till stor fördel med hjälp av belysning för att framhävda detaljer..

Min undran nu är hur jag kan gå till väga för att bygga ett sådant ljustält? Tanken var en trä eller metallram iklädd med vitt lakan men är osäker på hur måtten och konstruktionen ska se ut, tips mottaget tacksamt!

En annan fråga som bekymrar mig är själva ljuset, då jag har en rätt snål budget ( studerar ) undrar jag om kanske två vanliga 100W halogenlampor kan fungera bra? Då till följdfrågan, hur ska jag plasera dessa?

Mycket tacksam för svar, gör gärna en illustrering i paint eller liknande så vore det underbart!
 

Mannela

Medlem
Jodå jag har sökt och kommit fram till att man kan köpa en såndär, tyvärr bara att närmsta IKEA är andra sidan landet..

Att bygga en ram och klä in med tyg är det minsta bekymmret tror jag nog, det jag mer försöker finna lösning på är om halogenlampor på 100W som man har i garaget fungerar för ändamålet och hur jag ska plasera dessa?
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Själv har jag byggt en "fotostudio" för produktfoto för 0:-. :)
Mycket enkel konstruktion, A-3 papper, glasskivor, jongleringsbollar, två skrivbordslampor riktade i taket och häftmassa.
(Kan visa bilder så du ser hur jag har byggt. Ska bara ta dem först.)
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Så här ser det ut.
Glasskivan ligger över jongleringsbollarna vilket möjliggör att belysa underifrån med hjälp av den vänstra skrivbordslampan som då skjuts under.
 

Bilagor

lenelg

Aktiv medlem
Enkel softbox

Den enklaste lösning jag sett - men dina vapen är kanske för stora - är en stor vattendunk i vit plast, med ett kamerafönster utskuret i sidan..
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag har för närvarande något liknande som fabian, fast med ram.

Köpte PVC-rör från Clas Ohlson för 9kr/2m. Har sedan plasten från en ikea tvättkorg.

Har spänt rören i två bågar, och har några stag emellan, sedan använder jag vanliga billiga fjäderklämmor för att hålla fast papper och tyg i ramen så pappret bildar en snygg bas/bakgrund.
 

Caffe

Aktiv medlem
Hur får man bakgrunden så vit? När jag försöker blir det mest grått i olika nyanser eller överexponerat motiv.
 

Damocles

Aktiv medlem
Här kommer en liten bild. Bakom ena bordsbenet står bakgrundsupplaget. En bunt olikfärgade A2 papper som man lätt kan hänga upp med klämmorna.

Men jag ska definitivt komma ihåg det där med glasskiva och jongbollar. Har ju ett gäng bollar, och en skiva plexi är ju inte farligt dyr. Kanske man ska skaffa någon form av opalskärm på en gång.
 

Bilagor

ANNONS