Annons

Bygga testarkiv för Canon EF objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

elmqvist

Aktiv medlem
Hur ser skärpan egentligen ut?
Efter att ha lusläst oändligt många MTF kurvor och testkommentarer så undrar man hur skärpan egentligen ser ut.

Jag föreslår en enkelt testmetodik för att bygga upp ett testarkiv. Min förhoppning är att det enkla handhavande skall leda till ett rikt utbud av tester.

Detta behöver man
  • Canon DSLR
  • TTL-blixt (tex 550EX)
  • Helsida med text från ne dagstidning i det större äldre formatet eller ett helt uppslag av det nyare mindre formatet.

Så går det till
  • Sätt upp tidningssidan på väggen
  • Ställ dig på ett avstånd så att du fyller upp bildformatet med tidningssidan.
  • Exponera manuellt på bixtsynktiden 1/60-1/250 sekund, låt TTL-automatiken sköta blixexponering. Tag en exponering på största bländaren (tex f/2,8) och en på f/8, finns det andra intressanta bländare för just ditt objektiv exponera på dessa också.

Efterbearbetning
När bilderna väl är i datorn skall endast "Autonivåer" eller liknande appliceras. Bilderna sparas som JEPG i medium kvalié, namnges fint och läggs i logiska kataloger. Glöm inte att lägga en toppkatalog med kameramodellen (1Ds, D60 etc).

Varför på detta viset?
Med en enkel utrustning så kan många utföra testet och på så sätt testa sina egan objektiv och jämföra dem med andras tester. Tack vare blixtexponeringen så försvinner problemet med skakoskärpa. genom att spara hela bildfiler så får man en bättre känsla för hur skärpan är fördelad över bildytan (man slipper ett moment att beskära bilderna). Genom att fotografera en tidning så kan alla genomföra mycket liknande tester som på så sätt är lättare att jämföra.

OBS: Det är viktigt att ange vilken kameramodell man använt då sensorstorlek och upplösning är väldigt avgörande för hur man skall bedömma testen, själv använder jag Canon 1Ds.

Jag har lagt upp mina tester på http://www.elmqvist.info/photo/tests/ och kommer att kompletera dem den närmaste tiden.

De objektiv som jag har testat är
Canon EF 28/1,8 USM
Canon EF 50/1,4 USM
Canon EF 100/2 USM
Canon EF 24-70/2,8 L USM
Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM

Just nu är det endast ett filarkiv men faller projektet väl ut kanske det kan bli en websida.

Är det någon som har lust att hjälpa mig med att bygga vidare?

Bra initativ Jonas, Men vore det inte bättre att lägga ut en "test chart" som folk kan ladda hem så att alla testbilder blir exakt lika?

Jag har själv funderat på detta och tänkt på hur man skulle kunna lösa det. Vore det inte bra om FS kunde tillhandahålla ett "Test Chart" som man kan ladda hem och skriva ut på ett papper.

Sedan fota av enligt instruktioner.
Bilderna som man sedan får borde sedan kunna kopplas till de produkter som det finns recensioner av här. Dvs ladda upp bilden när man skriver recensionen.

På så sätt borde man kunna kika på testbilder tagna med objektivet bara genom att traska in på recensioner här på sajten. Vore helt överlägset tycker jag.

Förtydligande:

Min tanke sträcker sig alltså utanför enbart Canon EF objektiven...

Vad jag föreslår är alltså en ny funktion för recensioner av objektiv på FS. Det skulle bli ett bra objektivtestarkiv med alla typer av märken och objektiv testade på en mängd olika hus.

Inte bara kameramodell spelar roll, för att det skall vara jämförbart så bör den exakta JPEG-inställningen (1-10 på din kamera antar jag) anges såväl som vilken skärpe/kontrast-inställning som använts.

Det verkar ju som att de flesta Canon DSLR:s är ganska "oskärpta" i grundutförande, om någon tar testbilder med skärpa/kontrast "uppskruvade" så kommer det ju upplevas markant olika...

Färgrymd/vitbalans borde spela mindre roll dock (man kan alltid göra om bilden till S/V...).

Mycket bra idé.
Ett problem är dock att testbilden bör vara större, ett tidningsuppslag är väl c:a 60 cm brett eller?
En ganska modest vidvinkel på 90 grader (motsvaras ungefär av 22mm brännvidd) skulle då ge ett centrumavstånd till testbilden på 30cm, och ett avstånd till kanterna på 42cm. Med en stor bländare blir kanterna något suddiga, inte beroende på objektivets egenskaper utan på att om fokus ligger på 30 cm är inte 42 cm inom fokus.
Ett gäng tidningar kanske...

Det finns såklart problem med testmetoden, och mycket långa telen samt extrema vidvinklar funkar inte fullt så bra på. men i området 24-400 borde det inte vara några problem.

Jo visseligen men i mitt fall så har jag valt att använda JEPG med mediumkvalite i Photoshop.

Jag har testat mellan 5-10 i kvalite och kan inte säga att det påverkar bedömningen av bilderna eftersom den eventuella oskärpan ändå är större än JEPG artefakterna.

Kolla in min 70-300 på 300mm så förstår du vad jag menar.

Jo, jag såg den ;-)

JPEG-inställningen är kanske mindre viktig, men jag tror ändå att du ser faktiskt skillnad på skärpeinställningen (Prova ta med ditt 100mm Sharpness 0 och jämför med Sharpness 5...)

Bra idé annars bara för att se just skärpedistributionen på något sätt, blev positivt överaskad av 24-70 i kanterna och skrämd av DO:n på bl 11. ;-)

Kan du tänka dig att "hosta" filerna om man bidrar med bilder?

Carlos skrev:
Mycket bra idé.
En ganska modest vidvinkel på 90 grader (motsvaras ungefär av 22mm brännvidd) skulle då ge ett centrumavstånd till testbilden på 30cm, och ett avstånd till kanterna på 42cm. Med en stor bländare blir kanterna något suddiga, inte beroende på objektivets egenskaper utan på att om fokus ligger på 30 cm är inte 42 cm inom fokus.
..
Du har missuppfattat detta, skärpan ligger i ett plan på 30 cm avstånd i detta fall, det ligger inte i en sfär som du menar.

ett problem med att ladda hem en testchart och skriva ut för att sedan fota är att skrivarna skriver olika bra, man måste då sätta krav att ex, man måste ha en laserskrivare med minst 600dpi ... annars kommer man aldrig få en seriös test databas.

//J

Även om det finns copyright-problem med en tidningssida så är den vanligt förekommande och är av välkänd kvalite

Dessutom så innerhåller den likande mönster över hela ytan, vilket är bra när men visuellt skall bedömma skärpans förändring över ytan.

Jag röstar för en enkel tidningssida.

pow skrev:
Du har missuppfattat detta, skärpan ligger i ett plan på 30 cm avstånd i detta fall, det ligger inte i en sfär som du menar.
Åjo, så länge vi har sfäriska linser är skärpeplanet en del av en sfär. Med diverse knep kan man få det nästan plant, t ex på makroobjektiv. Makroobjektiv är aldrig vidvinklar och har aldrig extrema ljusstyrkor (f/2,8 typiskt största bländare).

Att utforma testermetoder så att man kan dra något så när säkra slutsatser är inte lätt. Jag kommer omedelbart att tänka på två variabler som måste undanröjas.

- Exakt fokusering. Det enda som duger är manuell fokus med lupp. Vi rör oss med korta avstånd och minsta felfokusering gör testet värdelöst.

- Hur skarp är en tidningssida. Beror eventuell oskärpa på suddigt tryck?

Jag anser att alltsammans är slöseri med tid. Gå ut och fotografera riktiga och intressanta motiv i stället. Är du inte nöjd med resultatet, köp ett nytt objektiv om du tror att objektivet är osrak till missnöjet.

pow skrev:
Ni kanske vi halkar lite utanför ämnet, men nog ligger väl skärpan i en sfär?`Såvitt jag vet är det endast vissa makroobjektiv som är kompenserade för detta.
Jag har själv sett fenomenet med en Sigma 12-24, där ett staket fotograferat på nära håll tappade skärpa åt kanterna, medans en flaggstång, som låg längst ut i kanten på bilden, men alltså fysiskt närmare objektivet, var skarp.

Tja så kan man ju se på det. Jag vill inte gå ut och ta några riktiga motiv och sedan inse att de inte tekniskt höll måttet.

Jag vill betona att detta inte är ett test där man mäter upp upplösningen etc utan en visning över hur ett objektiv tecknar.

Under många år har jag fotograferat med både Leica och Hasselblad och aldrig kännt något behov av att test mina objektiv. Nu är när jag därimot använder Canon så finner jag utbudet betydligt större och kvaliten mycket varierande.

Att hela tiden köpa nya objektiv i hopp om att man skall hitta det perfekta är ingen hobby som jag tänkte börja med.

Ett enkelt forograferingstest som berkäftar att objektivet presterar ungefär det man förväntar sig av det, är det jag söker

Jag uttryckte mig kanske slarvigt. Jag menar naturligtvis inte att du ska göra viktiga fotograferingar med objektiv vars prestanda du inte känner, inte heller att du hela tiden ska köpa nya objektiv. Själv har jag under många år (>35) använt Canons objektiv. Under något kortare tid har jag också använt objektiv från Hasselblad, Leica och Contax. Jag har aldrig behövt fotografera en testtavla/dagstidning för att se hur ett objektiv presterar.

ANNONS
Götaplatsens Foto