Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga testarkiv för Canon EF objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här är det. Jag köpte en Canon EF 70-300 DO IS USM i förra vecka. kom hem glad i hågen. fotade lite under helgen och fann gluggen bedrövligt oskarp på 300mm. Således var jag tvungen att ta reda på hur oskarp den var i förhållande till mina andra gluggar och kanske i förhållande till alternativ till den.

Jag har ingen MTF-mätutrustning så det fick bli en tidning och jag blev rätt nöjd med utvärderingsmetoden. Resultatet skrev jag ut och gick till fotoaffären och de tog tillbaka köpet utan att fråga.

Så nu är vi här och jag har testat 5 objektiv. kanske någon annan kan testa en 70-200 eller en 100-400 med samma metod och vips så börjar det likna ett arkiv.

Tänkte jag...

Om man skall bli av med "test chart" problemet så kanske man kan trycka upp en i A3 format som man sedan kan beställa via FS för en liten slant?

Tycker iofs att en normal laserutskrift räcker mer än väl på ett A3, många har ju tillgång till skriva som gör A3 på något vis (om inte annat finns det tejp... ;-) om man nu vill ha en "testbild" (får se, kanske svänger ihop ngt).

Jag tycker dock att Jonas haft en bra idé som löser den "enkla" kollen av en glugg utan att det är något större jobb att testa dem. Däremot bör man nog lägga till stativ på listan över saker att tänka på trots blixten, ivf för objektiven med riktigt kort skärpedjup så känns det som millimeter börjar spela roll...)

Sedan är det ju riktiga bilder som gäller som någon postar sade, men det här ger en möjlighet att filtrera bort sådant som är helkass, vilket jag misstänker grundtanken var.. :)

Carlos skrev:
nog ligger väl skärpan i en sfär?`Såvitt jag vet är det endast vissa makroobjektiv som är kompenserade för detta.
Jag har själv sett fenomenet med en Sigma 12-24, där ett staket fotograferat på nära håll tappade skärpa åt kanterna, medans en flaggstång, som låg längst ut i kanten på bilden, men alltså fysiskt närmare objektivet, var skarp.

Låt oss icke gräla så här dan före dan men optikens lagar är på min sida, skärpan ligger i ett plan och avbildas med linsen i ett annat plan dvs filmen eller ccdplattan eller...

God jul.

ANNONS
Götaplatsens Foto