Annons

Bygger fotobås, hur gör jag med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ptrk

Ny medlem
Hej på er,

Ny på forumet men tänkte höra om någon har synpunkter... :)

Jag ska gifta mig om ett par veckor och tänkte bygga ett fotobås av lite hemmagrejor jag har. Är hel nybörjare kring foto. Köpte en D80 förra sommaren som jag lekt med lite då och då, kör mest ett 35mm 1,8 objektiv jag gillar starkt.

Såg på den här hemsidan om en kille som gjort ett eget fotobås med sin ipad vilket såg riktigt ballt ut.

Min plan är att använda en plastlåda jag köpt på CO och göra lite hål där det behövs. Har redan eye-fi och iPaden så de ska bara monteras. Tanken är att hänga upp en blå duk eller liknande som backdrop och göra lite skoj rekvisita till. Har både trådbunden och trådlös remote så nåt måste ju funka... :)

Min fråga gäller egentligen belysning/blixt. Bröllop är dyrt och min plan är inte att lägga flera 1000 på det här. Jag kan låna ihop ett paraply eller kanske två av en polare men har ingen blixt själv. Hans idé är att köra en 60W lampa in i paraplyet och thats it. Har surfat runt en del på DX och hittade bla den här. Kommer det vara bättre än fast ljus in i paraplyet? Behöver jag mer tror ni? Eller är lösningen bara att dyka upp där och testa?

Rummet där vi kör det här kommer antagligen vara relativt dimmat och bilderna kommer tas efter middagen (någorlunda mörkt ute).

Tusen tack på förhand!
 
En YN560 finns på tradera för 519kr till fast pris. Den kan du ju till skillnad från blixten du länkade till ställa styrkan på. Den har inbyggd slavcell så du får användning av både den inbyggda blixten och den externa.

Har själv två YN560 och dom är verkligen att rekommendera, hat använt dom till tusentals bilder och de har alltid varit till belåtenhet.
 
Tack för tipset!

Jag har som sagt dålig koll på externa blixtar. Hur snabbt laddar blixten upp igen? Hur många blixtar får man innan det är dags att byta batterier?

/P
 
Spännande med hemmabygge.. :0)
Har själv funderat i baneran att ha ett fotobås.
Det hade varit coolt om du använder wifi kort och du skickar upp bilderna på nätet så gästerna kan se dem direkt. Eller hur tänker du att gästerna skall ta del av fotona?
 
Ja, ganska skoj med hemmabygge :)

Blir ju rimligt billigt också.

Jag har ett eye-fi kort i kameran så alla bilder hamnar direkt på iPaden som också sitter inbyggd i lådan. Från den kan gästerna själv skicka bilder dom vill ha till sin mail. Så det funkar fint! :)
 
ANNONS