Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta 1D mkIII mot 5D + 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Vad tror ni om rubriken?

Jag har i dagsläget alltså en 1D mk III och är väldigt nöjd med den. Men jag vill ha en kamera som utnyttjar mitt 16-35 fullt ut.
Köper jag en begagnad 5D behöver jag ha en till kamera som är snabb och tål lite tuffa tag. 7D borde passa utmärkt till detta. 7D ska iofs inte vara lika tätad som 1D men det är säkert tillräckligt om man är lite försiktig.

Var ett tag inne på en ny 5D mk II + kanske en 50D, men det blir lite dyrt.

Varför inte behålla mkIIan för hastigheten och byggkvalitén och köpa en beg 5D för bildformatet? Det bästa av två världar och du får pengar över till eeeemm kakor.

Varför inte behålla mkIIan för hastigheten och byggkvalitén och köpa en beg 5D för bildformatet? Det bästa av två världar och du får pengar över till eeeemm kakor.

Jo jag är lite inne på det med. Men samtidigt vill jag ha lite mer tele (på mitt 70-200) än vad mkIII kan erbjuda för fotboll/bandy mm.

Tanken var även att få in pengar för att köpa de två andra kamerorna om jag säljer mkIII. Köper jag bara 5D så måste jag ju ta pengarna någon stans ifrån. en beg 5D + 7D blir ca 20tkr (när momsen är avdragen) och det är ung vad jag tror jag får för mkIIIan om jag säljer den.

Tanken var även att få in pengar för att köpa de två andra kamerorna om jag säljer mkIII. Köper jag bara 5D så måste jag ju ta pengarna någon stans ifrån. en beg 5D + 7D blir ca 20tkr (när momsen är avdragen) och det är ung vad jag tror jag får för mkIIIan om jag säljer den.

Är inte det lite optimistiskt? Det är många som säljer nu, senaste priserna jag såg var 16 och 18 kkr. Jag skulle nog räkna med att gå 5 000 back på ett sådant byte. Ser dock inget fel i det.

Är inte det lite optimistiskt? Det är många som säljer nu, senaste priserna jag såg var 16 och 18 kkr. Jag skulle nog räkna med att gå 5 000 back på ett sådant byte. Ser dock inget fel i det.

Det var väldans många mk III till försäljning såg jag nu. Kanske är svårt att få ut vad jag vill ha för den. Konstigt ändå att alla vrakar ut sina mkIII när mk IV är såpass mycket dyrare.

Hallå Sebastian!

Senaste två åren har jag provat lite olika modeller, 5D, 1Dmk3, 1Dsmk2, 40D, 50D.. (prylintresserad) å nu kör jag 5Dmk2 + 7D, å jag är hur nöjd som helst. Skall verkligen slita ut dem med hälsan.

7D är suverän, ett mer "förstahus" än 1D mark III om du frågar mig. 8 fler mpixlar, ungefär lika snabb, 1,6X bra vid tele, (beror väl självklart på vad man fotar)
Tycker faktiskt 7D med batterigrepp ligger bättre i handen än 1D-husen, dock va de lite ovant i början, men nu är den hur skön som helst.
Ha möjligheten till att kunna filma, även om man inte gör det så ofta. Senast gjorde jag det idag då jag å kompisen va ute å körde 4-hjuling, grymt kul!

Gamla 5D är ju ett kanonbra hus de me, men visst, de har några år på nacken, men bildkvalitén är ju något utöver de vanliga. Dålig AF osv, men duger gott till sånt den är lämpad för.
Fast fotade en Håkan Hellström -konsert i scandinavium för nått år sedan me 5D + 16-35/2,8 i dåligt ljus samt ibland mkt motljus, funkade med bravur.

Hallå Sebastian!

Senaste två åren har jag provat lite olika modeller, 5D, 1Dmk3, 1Dsmk2, 40D, 50D.. (prylintresserad) å nu kör jag 5Dmk2 + 7D, å jag är hur nöjd som helst. Skall verkligen slita ut dem med hälsan.

7D är suverän, ett mer "förstahus" än 1D mark III om du frågar mig. 8 fler mpixlar, ungefär lika snabb, 1,6X bra vid tele, (beror väl självklart på vad man fotar)
Tycker faktiskt 7D med batterigrepp ligger bättre i handen än 1D-husen, dock va de lite ovant i början, men nu är den hur skön som helst.
Ha möjligheten till att kunna filma, även om man inte gör det så ofta. Senast gjorde jag det idag då jag å kompisen va ute å körde 4-hjuling, grymt kul!

Gamla 5D är ju ett kanonbra hus de me, men visst, de har några år på nacken, men bildkvalitén är ju något utöver de vanliga. Dålig AF osv, men duger gott till sånt den är lämpad för.
Fast fotade en Håkan Hellström -konsert i scandinavium för nått år sedan me 5D + 16-35/2,8 i dåligt ljus samt ibland mkt motljus, funkade med bravur.

Tack för utförliga kommentarer. Just nu lutar det åt att jag sätter ut min 1D mkIII till försäljning och ser vad jag kan få för den. Får jag sålt den till ett vettigt pris så köper jag nog en 7D. En 5D (gamla) ska jag försöka lägga vantarna på snart ändå för att känna på den större sensorn.

Vad tycker du om 5D MkII då? Är själv lite sugen på den.

Jag har inte använt min 5D II så mycket "i fält" ännu faktiskt. Men bildkvalitén är ju wünderbahr, bra på iso1600 å skaplig på 3200, får hoppas på fotopass till In Flames i scandinavium den 12/12.. får sätta den mer på prov då.

ANNONS
Götaplatsens Foto