Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta 6Mp mot 4Mp?

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
Har använt mig av Canon D60 & 10D ett tag nu. Men efter att ha testat en Canon 1D MkII och upplevt känslan i huset överväger jag nu att byta till en 1D. Alltså den första med 4Mp.

Är det ett vettigt byte? Hur är kvaliteten på bilderna och kan man förstora upp till A4 och trycka i 300ppi? Har läst något om att CCDn ger mycket brus. Mer än i tex min D60? Är 1D ett nedköp mot D60/10D rent bilmässigt, om man bortser från Mp?

Kan inte glömma känslan i Mk2an men kan inte motivera ett köp på 25.000:- som den kostar beggad..

Hej, du kan säkert blåsa upp en bild i A4 storlek utan beskymmer. Har du skarp optik så.

Mvh Markus

Jag har gjort precis samma byte som du funderar på. Hade en D60 förut, men bytte till en 1D. Mitt val stod mellan en 20D eller en 1D. Valde en 1D eftersom det kändes som att den var mer gedigen och snabbare för sportfoto.
Samtidigt beror det ju lite på vad det är du ska plåta. Behöver du lågt brus på höga ISO så är väl inte 1D den bästa kameran på marknaden. Då är ju tex en 20D mycket bättre. Behöver du en snabb kamera med bra autofokus så är ju 1D bättre.

Och det är som du säger, känslan i en 1D är grym! :) Sen är den ju regntätad, och det har känts bra några gånger...

Det största jag har framkallat är 20x30, och det är inga som helst problem. Finns ju historier om folk som har framkallat upp till i alla fall 70x50 med fint resultat (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=46965). Vet även att Mat Turries plåtar med 1D och har haft med bilder i tryck över en helsida med gott resultat (http://www.alohaphoto.nu).
Just det, jag har ju haft bild i tryck över en A5, med en bild som är som är beskuren på höjden (om du förstår hur jag menar), och den var det heller inga fel på.

Kan du inte motivera 25000 kr för en 1D mkII så finns det ju just nu en 1D tillsalu för 9900 kr här på FS...

/Daniel

Oj vilken trevlig fråga:)!

Jag har nu fått printat ut två kopior i strl runt 70x100. Ser perfekt ut vid normalt betraktningsavstånd. Ser ju inte heller pixelierat ut eftersom bilderna (såklart) har interpolerats upp...

Utställningskvalitet är helt möjlig upp mot A3,format! A4 tryck i en tidning skall inte vara ngt problem heller och kanske till och med hela mittsideuppslag.

Visst upplever jag bilderna som "små" när jag lastar ned stora bilder från 20D osv men 1D med sina 4,15 räcker gott för mig just nu.

Mvh Niclas,

Ps, glöm inte de gigantiska pixlarna som 1D har,,

Senast ändrad:
Tack för era svar. Det var precis det svaret jag väntade på. Hur upplevde du skillnaden i brus mellan D60/1D? Tycker man får rätt mycket brus redan vid iso 400 på D60n?

Här ett ex på en ännu inte monterad kopia. Pappret är 70x100 så bilden är ju lite mindre...

Visar ju inte så tydligt på kvaliteten, men men ,,

Bilagor

• 744a2529 liten02.jpg
    744a2529 liten02.jpg
    43 KB · Visningar: 533
Hm, Niclas. Som du sa kan man ju inte avgöra kvaliteten på din bild, men tanken var god :)

Visst är det så att fotokopior inte kräver samma upplösning som tryck? Jag kommer att använda kameran till bilder som ska tryckas så det är rätt viktigt att den klara A4/300ppi.

Nja, det är ju bruset som är den sämsta sidan hos 1D. Har väl egentligen inga belägg för det, men det känns som att 1D har lite mindre brus än D60 i alla fall. Sedan är det ju underbart att det går att ändra ISO i 1/3-steg!

Sen måste tilläggas att jag har upplevt mer moiré i 1D. Tror att jag aldrig fått det med min D60, men med 1D så uppstår det ibland. Har skrivit lite om det i denna tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31917

En 1D dög ju i alla fall innan 1D mkII kom till att köra tryck i A4. Här är en lite rolig artikel om en 1D bild över ett helt uppslag i Sports Illustrated: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-4774-4788

/Daniel

RAW,filerna är i 350dpi,,,när du tar de upp ti PS iaf.. 18x12cm om jag inte misstar mig nu..

Tryck kräver mer ja.
Det som visas på min vägg är i 200dpi. Behövs inte mer på en sådan.

Helt klart så är det mer bekvämt och bra för självförtroendet att köra tryck med dubbelt så stora filer men saken är att man når långt med 4,15mp!

Ang bruset så gär det bra på 400 och i vissa fall 800 men eftersom jag själv bara i undantagsfall använder 800 så spelar det ingen roll. Det viktiga är att det ser fint ut på 200. 90 av 100 bilder är fotade på ISO200 för mitt vedkommande. Men det handlar väl om vad man fotar,,

Mvh Niclas,

danielstenholm skrev:
Nja, det är ju bruset som är den sämsta sidan hos 1D. Har väl egentligen inga belägg för det, men det känns som att 1D har lite mindre brus än D60 i alla fall. Sedan är det ju underbart att det går att ändra ISO i 1/3-steg!

Jag upplever 1D ungefär lika brusig som 10D. D60 är sämre.

ANNONS
Götaplatsens Foto