Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta batterilucka själv på 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

elingseva

Aktiv medlem
Kan man byta batteriluckan själv på 20D? Min kamera gick i backen och luckan gick sönder (min 50mm gick också i två delar). På infocare vill man ha 1400 för arbetet med luckan, 100 för materialet, därutöver moms och frakt. Så kalaset går på 2000kr.

På cyberfoto kan jag köpa luckan som reservdel för 312 kr http://www.cyberphoto.se/info.php?article=batterilucka20D
Det känns lite mer lönsamt om man så säger. Men kan man fixa bytet själv? Har någon tillgång till en instruktion för detta?

Jag hoppas verkligen att det är så enkelt!!
Men hur sjutton kan en auktoriserad canon-verkstad svara att dom gör jobbet för 2000kr?? Det är ju inte klokt i såfall.

Nån mer som vet säkert?
Nån mer som vill dissa infocare isåfall?

infocare suger

Jag ringde tillbaka till infocare (http://www.infocare.se/fullstory.aspx?m=63&amid=217) som alltså är auktoriserad canon-verkstad och frågade varför de inte informerar om att man kan byta ut luckan själv. De menar att sådan information lämnar de inte utan de svarar bara på vad de tar för att utföra arbetet, dvs det jag frågade om "att byta batteriluckan". Och det kostar då 2000kr inkl moms och frakt.

Jag har svårt att tro att canon önskar att sina verstäder är så dåligt mån om sina kunder. Att informera om att man kan byta en lucka själv bör ju kunna jämna ut sig mot att kunden köper en kamera för 13000kr. Jag blir superarg. Vill ringa Canon och fråga vad dom anser...

Men det är alltså bara luckan som är trasig? Den som är konstruerad för att vara av tag bar om man tex vill sätta dit ett batterigrepp.

Till och med så att 300 kr låter mkt för den.

Hör med MK Electronics istället, om det är en reservdel. Tror att en sådan del kanske kostar 50 kr där.

Uurk, deras websida gjorde "resize" på browsern -- då måste de vara väldigt bra om jag någonsin kommer att besöka dom igen... (Suck, trodde att man slutade med såna dumheter runt 1998...)

Det är när man läser sådana här inlägg som man är glad att inte vara Canon ägare längre :(

Min 70 åriga mor hade också sönder luckan till sin Nikon kompakt, hon ringde upp Lasses Nikonservice som utan prut skickade henne en ny lucka och en handskriven instruktion hur hon skulle montera den för 40 spänn + brevporto, med tilllägget att om hon tyckte det var för besvärligt att montera den, så kunde hon skicka ner kameran till dom, så skulle dom montera den gratis åt henne förutom fraktkostnaden.

Det kallar jag service och något Canon bör lära sig av.

/kent

andersli skrev:
Uurk, deras websida gjorde "resize" på browsern -- då måste de vara väldigt bra om jag någonsin kommer att besöka dom igen... (Suck, trodde att man slutade med såna dumheter runt 1998...)

Ja det är ju up till var och en, en sak är ju säker det är att det inte direkt riktar sig till privat personer, utan mer företag, kanske till och med säljer än och annan del till RCC i Mölndal.

Ja, Lasses Kameraservice är ju bra, men att ha MK Elektronics eller nu "Convena" känns också ganska säkert.

Håller med om att Lasses är toppenbra. Har haft mina Nikon på lagning där innan jag skaffade Canon och de lyckades alltid få till lagningen på nån form av reklamation så att jag slapp kostnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto