Annons

Byta D50 mot D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag fotar en hel del segling och har iom detta kommit att störa mig på den totala avsaknaden av hjälplinjer i sökaren. Hur jag än försöker blir allt för många bilder sneda.
Pga detta och att jag irriteras något på svårigheten att fota i mörker med D50 då displayen är obelyst överväger jag kamerabyte.

Nya D80 och D200 passar inte min budget varvid jag kommit att fastna för D100. Är jag helt ute och cyklar?

/David

Vad menar du med att displayen är obelyst och att det skulle göra det svårare att fotografera i mörker? Ju mer belysning du har i sökaren desto sämre blir det.

Sökaren verkar vara viktig för dig. Då undrar jag om du verkligen skulle uppleva det som ett lyft att byta till en D100, eller D70. Det enda du får är ju stödlinjerna (säger jag utan att ha tittat i en D50). Det blir ett steg åt sidan istället för uppåt och åtminstone jag skulle inte tycka det var värt det. Är det inte smartare att spara till en D80?

Stödlinjer är bra, men obligatoriska är de inte. Du har ju fyra stödlinjer redan, i form av sökarbildens kanter.

Den obelysta displayen är den på toppen. Dvs inte den under sökaren. Jag kan omöjligt se vad jag gör för inställningar tex vid val av fjärrutlösare.

När man fotar segling och horisonten kommer med hamnar den hofta relativt centralt i bilden.
Jag försöker linjera den med fokuspunkterna, men det är svårt att få till.

Jag har nyligen köpt ett 70-200 VR och en converter så kamerakontot lyser lite rött.
Att spara till en D80 eller D200 är alldeles lysande om det inte vore för att det är sommar och jag vill fota pronto.

En D100 bör man kunna få för 3000 vilket är ganska lite i sammanhanget när man tittar på de nya kamerorna.

/David

Ja, det är absolut inget fel på D100. Plåtar du jpeg kanske du skall undvika den, den är väl kanske inte riktigt lika sofistikerad som D50 på det gissar jag. (Med reservation för att det är andrahandsuppgifter - jag har aldrig fotograferat i jpeg.)

Det borde väl gå att sälja en D50 och köpa en D100 utan att gå back på det, och då är det väl inga problem.

Du kan ju alltid köpa ett sånt där vattenpass man sätter i blixtskon. Fast det är ju ingen hjälp om man fotar på fri hand (svårt att titta i sökarn och på vattenpasset samtidigt), men med stativ funkar det bra.

mvh
// Rami

Nä precis. Problemet när man fotar lite actionbetonat är att jag måste finna linjen snabbt och korrigera inför varje bild.

Jag har bifogat ett exempelmotiv.

/David

Bilagor

• dsc_5093.jpg
    dsc_5093.jpg
    43.5 KB · Visningar: 436
Det bidde inte en D100

Att det skall vara så svårt att åla fingrarna i styr. . .
Beställning är nu lagd på en D200 med 18-70.
Måtte den vara värd merkostnaden :)

/David

ANNONS
Götaplatsens Foto