Annons

Byta D50 mot D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Min hustrus D50 börjar kännas rasslig, så jag funderar på att ersätta den åt henne. Billigt. Min tanke går till ett begagnat D40-hus. Avsaknaden av inbyggd fokusmotor är ingen nackdel, eftersom hon bara använder AF-S-objektiv, oftast en 18-70. Finns det något annat som kan ställa till det? Hon tar mest ögonblickbilder, förutom en förfärlig massa blombilder. Inga krav på snabbhet alls. Dessutom är hon gift med en D90-ägare! :)

Givetvis ska jag se till att hon provar greppet på en D40 innan jag slår till.

Per.

D40 är riktigt bra. Har haft den som backup de senaste åren. Skulle inte hanteringen med bara ett hjul vara så värdelös, så skulle det vara en fantastisk liten kamera. Autofokusen är till och med säkrare än min D300 i riktigt mörka miljöer (vimmelfoto på krogar).

Visst finns det en hel del begränsningar i en D40 - men jag ska helt ärligt säga att det är den enda kamera jag någonsin ångrat att jag lämnat vidare. Kompakt, lätthanterad och "tillräcklig" vad det gäller det allra mesta.

Försök hitta något lokalt exemplar som är använt, men inte misshandlat. Skulle du springa på en D60 till rätt pris är detta också ett alternativ.

Två reservationer som jag själv tänker på (har både D40 och D90).

1. D40:n har bara tre fokuspunkter (mitt, vänster, höger), vilket jag tycker är lite väl snålt. D50:n har fem, har jag sett.
2. Ingen LCD på ovansidan.

Annars tycker jag att man än idag får väldigt mycket kamera för vad den kostar begagnad.

Jag har en D3000 som jag kan släppa iväg för 2000 kr... mycket fin och inga fel... Skickar gärna bilder och mer info!

/Hannes

ANNONS
Götaplatsens Foto