Annons

Byta filnamn på många filer via Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

PellePersson

Aktiv medlem
Hej,
Jag skulle vilja byta namn på ett stort antal raw-filer i Lightroom.
Är det riskfyllt och riskerar jag att stöta på problem? Eller är det relativt problemfritt?

Jag brukar kopiera mina bildfiler från minneskort till hdd. Sen importerar jag till Lightroom. Filerna har bara "standardnamnet" från kameran, men det blir otympligt så skulle vilja lägga dit datum och tid.

Jag har aldrig råkat ut för något problem med det. Jag har samma procedur som du, från kamera till HD och sen import i Lightroom. Sen rensar jag vilka bilder som jag vill ha kvar, byter namn på dom och sen taggar jag dom.

Jag importerar direkt från minneskortet och låter bilderna hamna i rätt hårddiskmapp och ger dem rätt namn åmd_hms_originalfilename direkt. Aldrig några problem med det.

Hej,
Jag skulle vilja byta namn på ett stort antal raw-filer i Lightroom.
Är det riskfyllt och riskerar jag att stöta på problem? Eller är det relativt problemfritt?

Jag brukar kopiera mina bildfiler från minneskort till hdd. Sen importerar jag till Lightroom. Filerna har bara "standardnamnet" från kameran, men det blir otympligt så skulle vilja lägga dit datum och tid.
Riskfyllt - nej
Personligen namnger jag filerna vid importen med copy från minneskortet.
2026-04-24-namn-0001... 0002.
När man sedan slänger bilder så blir det givetvis hål i nummerserien men det bryr jag mig inte om, de har ett nummer o det räcker för mig.

Sen förstår jag inte vad du menar med att lägga dit datum o tid, filerna stämplas med det redan när du tar bilden i kameran.

Jag byter alltid namn på alla mina bilder i Lightroom. Aldrig haft nåt problem. Byter namn till datum + original filnamn från kameran. Då har jag aldrig bilder med samma namn om jag inte tar över 10000 bilder på en dag, och det har jag hittills inte gjord.

Riskfyllt - nej
Personligen namnger jag filerna vid importen med copy från minneskortet.
2026-04-24-namn-0001... 0002.
När man sedan slänger bilder så blir det givetvis hål i nummerserien men det bryr jag mig inte om, de har ett nummer o det räcker för mig.

Sen förstår jag inte vad du menar med att lägga dit datum o tid, filerna stämplas med det redan när du tar bilden i kameran.
Tack.
Kanske var otydlig men jag menade att inkludera datum och tid i filnamnet. Det klarar iaf inte min Sony av att göra.

Jag byter alltid namn på alla mina bilder i Lightroom. Aldrig haft nåt problem. Byter namn till datum + original filnamn från kameran. Då har jag aldrig bilder med samma namn om jag inte tar över 10000 bilder på en dag, och det har jag hittills inte gjord.
Tack, så jag också tänkt. Tror jag också ska klara under 10 000 per dag 😅

ANNONS
Götaplatsens Foto