Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

erijan-7

Medlem
Hej,

Jag har idagsläget en canon 7d som jag är hur nöjd som helst med. Den är några år och även om jag och de förra ägarna skött den pedantiskt så börjar vissa saker dyka upp. Exempelvis kommer meddelandet error 20 upp lite nu och då. Har pratat med diversefotobutiker och verkstäder som säger att de kan laga och fixa till kameran så att den hänger med några år til för ca 5000. Är fundersam till om det är värt att lägga så pass mycket på en kamera som är 4 år. Har kikat lite på canon 6d men tycker inte jag får valuta för pengarna. 5d mark3 är också ett alternativ men den kostar lite mer.

Finns det någon som har några tips eller råd om hur ni hade resonerat.

Tacksam för alla svar och sypunkter.

Att betala 5000 för en reparation när 7D ofta säljs för 6000 begagnad känns väl lite onödigt.
Du pratar om att byta till Fullformat. Har du EF-objektiv till din 7D? Annars måste du ju byta objektiv också. Men det kanske du visste?

Hej,

Jag har idagsläget en canon 7d som jag är hur nöjd som helst med. Den är några år och även om jag och de förra ägarna skött den pedantiskt så börjar vissa saker dyka upp. Exempelvis kommer meddelandet error 20 upp lite nu och då. Har pratat med diversefotobutiker och verkstäder som säger att de kan laga och fixa till kameran så att den hänger med några år til för ca 5000. Är fundersam till om det är värt att lägga så pass mycket på en kamera som är 4 år. Har kikat lite på canon 6d men tycker inte jag får valuta för pengarna. 5d mark3 är också ett alternativ men den kostar lite mer.

Finns det någon som har några tips eller råd om hur ni hade resonerat.

Tacksam för alla svar och sypunkter.

Reparera en så gammal kamera för 5000 är lite väl mycket.
Fotograferar du sport eller något annat snabbt, så är 6D inget alternativ. Om du byter välj 5DmkIII. Jag antar att dina objektiv fungerar med fullformat eftersom du redan funderat på 6D, men även om de fungerar får de ju andra bildvinklar om du byter till fullformat, vilket kan vara vär t att fundera över.

ANNONS
Götaplatsens Foto