Annons

Byta kamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
hej
Jag har en D50 med 18-70 objektivet org. Nu funderar jag på att sälja den och köpa en D80 med 18-55 II, Kommer det att bli en "Whow-upplevelse" eller kommer det kännas som att jag lika gärna kune behållt min D50??
Ngn som vet???????????????

Mvh
Magnus

en LITEN wow-upplevelse isåfall..

Byt om du vill... D80 är 'bättre' men du lär knappast flyga i taket över skillnaderna

Saknar.....Tja jag vill ha 11 autofokuspunkter o en del annat smått o gott. Att kunna ljusa upp skuggade ansikten t.ex

goldwingbiker skrev:
Saknar.....Tja jag vill ha 11 autofokuspunkter o en del annat smått o gott. Att kunna ljusa upp skuggade ansikten t.ex

Jag har 11 autofokuspunkter (D80) och börjar bli ganska trött på att inte veta var skärpan hamnar. På min kompaktkamera var många autofokuspunkter inget problem eftersom skärpedjupet var gigantiskt, men nu är det förödande. Nu kan kameran visa att den lagt skärpan på två ställen men i praktiken ligger skärpan någonstans emellan. Och de ställen som, enligt kameran, skulle vara skarpa är oskarpa.
Jag är mer inne på att börja ställa skärpan med enbart mittpunkten - då vet jag var skärpan ligger - eller manuellt. Men mitt objektivs fokusring har så stort spel att det blir ett jävla rattande fram och tillbaka innan jag är säker på att ha hittat rätt.
Att fokusera manuellt ger i vilket fall en helt annan känsla över fotograferandet. (Dagens ljusstarka sökare är som gjorda för manuell fokusering. Nu behöver man ingen snittbild eller mikroprismor längre utan klarar sig utmärkt med mattskivan.) Då väljer jag medvetet var det ska vara skarp för att åstadkomma det bildresultat jag vill ha. Detta medvetna val går självklart att åstadkomma med 1 autofokuspunkt också genom att låsa skärpan där man vill ha den och sedan komponera bilden. Men det blir lite omständligare.

Ska du byta så behåll 18-70....Skulle iaf jag ha gjort. Kanske inte så mycket bättre rent optiskt, men bättre omfång, ljusstryka och byggkvalité.

Tack för ditt svar...
Intressanta synpunkter. Blir förstås lite fundersam nu. Plåtar en del del brudpar på sommaren. Hade tänkt att d80 skulle vara ett lyft. I "digitalfoto" skriver dom att knivskarpa bilder är ett av D80:s adelmärke och ger det avancerade autofokussystemet med 11 punkter äran för som man skriver "det fantastiska resultatet"

Så va sa en tro!! som vi säger här i småland.

Magnus

D80 är fantastisk, men den är inte bättre än den optik du använder.
18-55mm är en bra kitoptik, men 18-70mm är betydligt bättre. Skärpa, kontrast, motljuegenskaper sitter inte i kameran utan i optiken.

Var det gäller Magnus Bergs problem så tror jag nog inte att det skadar att ringa till Nikons support (Lasse P brukar jag prata med), så lär sig Magnus säkert något nytt.

Hälsningar

Adam

Så om man skall välja mellan D50 med 18-70
och D80 med 18-55 så e valet inte helt givet D80:n ???
Tilläggas kan väl att jag plåtar lite brudpar på vår/försommar. Mao väldigt kontrastrika mtiv...vit klänning/svart frack t.ex.

goldwingbiker skrev:
Hade tänkt att d80 skulle vara ett lyft. I "digitalfoto" skriver dom att knivskarpa bilder är ett av D80:s adelmärke och ger det avancerade autofokussystemet med 11 punkter äran för som man skriver "det fantastiska resultatet"

Magnus

Jag kan lova dig att D50 med ett 30/2 och 85/1,8 spöar D2X med 18-55, iaf när det gäller porträtt och brudpar. Det första paketet kostar 10kkr och det andra kostar multum.

Det du bör köpa är en bra blixt, en softbox, en sån där reflexskärm och en assistent (nån gäst). Sen kan du börja leka på riktigt!

Många "luras" av tidningarna att byta upp sig för dyra pengar, när bättre gluggar och andra tillbehör som blixt och stativ skulle göra oändligt mycket mer nytta.

Hmmm du verkar veta vad du snackar om.

Jag har en bra blixt SB 600, stor reflexskärm och stativ. Mitt objektiv Nikon 18-70 tycker jag om men det klart...85 1,8 är ju ett vassare alternativ. Fast det blir ju lite jobbigare att kuta fram o tillbaka, särskilt i kyrkan.

shit pommes.. 11 af-punkter ser jag som en nackdel..

jag har 5st på min D1x.. tycker det är alldeles lagom..

Däremot AF-punkternas känslighet.. den varierar..

D80 har bra mycket bättre sensorer än D50.. alltså inte bara fler.,. utan bättre..

Hur kommer det sig att man inte vet var skärpan hamnar med en systemkamera? Låter ni kameran välja automatiskt eller vad är grejen?

MattiasL skrev:
Hur kommer det sig att man inte vet var skärpan hamnar med en systemkamera? Låter ni kameran välja automatiskt eller vad är grejen?

På D80:n får väljer kameran automatiskt en eller flera av 11 punkter utifrån var kameran tror motivet är. Det styrs tydligen efter var det finns stora kontraster. Som fotograf kan man se vilka punkter som kameran väljer men man kan alltså inte välja själv.
Däremot kan man välja att använda bara en punkt. Och den punkten kan man flytta runt i sökaren/bilden. Poängen med att med ett reglage, typ joystick, flytta runt skärpepunkten i sökaren har jag inte funnit än. Det är ju lättare och snabbare att använda punkten i mitten och röra på hela kameran och sedan låsa fokus.

Men om du gör så att du låser skärpan på mittpunkten o sen flyttar runt kameran...finns det då inte risk att du rör kameran i ljupled och då sitter väl inte skärpan till 100??
Ställer du kameran i´höjdled tex vid porträtt o sen använder den autofokuspunt som ligger på motivets ögon...då blir ju särpan exakt eller?

Ok. Så kan man visst göra med D200 också, men jag fattar verkligen inte vad som är bra med att låta kameran välja. Det bara måste ju bli fel hela tiden, eller?

Men om jag skall plåta ett brudpar o ställer in bländare 8, de flesta objektiv har ju sin optimala skärpa där, o sen låter kamran välja fokuspunkt utifrån det närmaste delen av motivet bör ju det vara tillräckligt skärpedjup för att HELA paret skall bli skarpt...eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto