Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta namn på bilder kronologiskt sorterat?

Produkter
(logga in för att koppla)

suprapappa

Medlem
Hallå!

Har precis kommit hem från en resa och har bilder på 3 minneskort tagna med 2 olika kameror. Har tagit in bilder från 2 kort som just nu ligger i olika mappar och har samma filnamn (DSC_0001...osv.)...jag ska oxå ta in bilder från en annan kamera som har prefixet IMG.

Alla dessa bilder skulle jag vilja ha i samma mapp och titta på i kronologisk ording. Kan jag i antingen Acdsee 9 eller Nikon ViewNX först i ett slag byta namn på alla bilderna med prefix DSC i ena mappen (för att inte få dubbletter av filnamn) och sedan slå ihop alla bilder, sortera efter datum och tid och därefter byta namn till ngt med en stigande talserie så att alla bilder visas i rätt ordning om jag t.ex. vill titta på tvn genom en mediaspelare?

Finns det oxå ngt sätt att i efterhand korrigera tid på bilderna (jag tror att klockorna på de båda kamerorna inte har varit helt synkroniserade)

Tack

Petri

Jag kan totalt ha missat poängen här. och i så fall ber jag om ursäkt men har du Windows så läger du bara in alla bilder i samma mapp markerar alla bilder och döp om dem. då har alla samma namn i kronologisk ordning ?.

Låter som du behöver ett program som har stöd för arbetsflöde och D.A.M. (Digital Asset Management) men är inte Acdsee ett sådant?

Hallå!

Har precis kommit hem från en resa och har bilder på 3 minneskort tagna med 2 olika kameror. Har tagit in bilder från 2 kort som just nu ligger i olika mappar och har samma filnamn (DSC_0001...osv.)...jag ska oxå ta in bilder från en annan kamera som har prefixet IMG.

Alla dessa bilder skulle jag vilja ha i samma mapp och titta på i kronologisk ording. Kan jag i antingen Acdsee 9 eller Nikon ViewNX först i ett slag byta namn på alla bilderna med prefix DSC i ena mappen (för att inte få dubbletter av filnamn) och sedan slå ihop alla bilder, sortera efter datum och tid och därefter byta namn till ngt med en stigande talserie så att alla bilder visas i rätt ordning om jag t.ex. vill titta på tvn genom en mediaspelare?

Finns det oxå ngt sätt att i efterhand korrigera tid på bilderna (jag tror att klockorna på de båda kamerorna inte har varit helt synkroniserade)

Tack

Petri

I windows kan du välja att visa och sortera efter fotodatum istället. Strunt i filnamnet.

tack

perfekt, det funkade bra med "EXIF date changer". Sortering efter tid och sedan namnbyte funkar bra i ViewNX. Av ngn anledning gick det inte i Acdsee. Programmet hävdar att det inte finns ngt datum på bilder tagna med min Canon IXUS70 trots att jag ser den infon på samma ställe i EXIF infon som bilderna tagna med min Nikon D5000...märkligt....nåväl det funkade ju med ViewNX

tack för hjälpen

ANNONS
Götaplatsens Foto