Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Byta slutare i FM2(n)
- Trådstartare mixon
- Start datum
mixon
Aktiv medlem
Har dålig koll på vad som erbjuds inom reparation av kameror på min ort... Gissar att det blir att skicka.
Jag vet inte riktigt vad som har hänt med den men det verkar som om den förre ägaren har kommit åt slutaren med något föremål. En av "lamellerna" är ur position och tar i spegeln. Gissar att det är omöjligt att fixa kameran utan att byta slutaren helt.
Vad gjorde du för service på F90 och vad gick det lös på? Frågan är om det är värt att repa en FM2 med tanke på hur mycket det kostar att köpa en begagnad i fungerande skick i dag!?
Jag vet inte riktigt vad som har hänt med den men det verkar som om den förre ägaren har kommit åt slutaren med något föremål. En av "lamellerna" är ur position och tar i spegeln. Gissar att det är omöjligt att fixa kameran utan att byta slutaren helt.
Vad gjorde du för service på F90 och vad gick det lös på? Frågan är om det är värt att repa en FM2 med tanke på hur mycket det kostar att köpa en begagnad i fungerande skick i dag!?
T-Max 400
Aktiv medlem
mixon skrev:
Har jobbat på en skola där vi hade ca 40st FM2
Kommer ihåg en kamera som INTE gick att laga för hand av ca 10 tillbud.
Mvh
mixon
Aktiv medlem
Nu har jag pratat med Karl i Täby som reparerar kameror. Att byta ut hela slutaren blir mycket dyrt. Ofta räcker det att byta ut en sektion i slutaren. Han har även en del reservdelskameror som gör att man kan komma undan lite billigare.
Byte av en "lamell" med arbete kostar runt 1200kr inkl. moms. Har man en fin FM2a så är det nog värt det.
Byte av en "lamell" med arbete kostar runt 1200kr inkl. moms. Har man en fin FM2a så är det nog värt det.
T-Max 400
Aktiv medlem
mixon skrev:
Jag har inte granskat slutaren ordentligt men är det ett skarpt veck på en av lamellerna så avrådde Karl att försöka få den på plats då den kan skrapa i de övriga lamellerna som sakta tar död på de andra hela lamellerna.
Ja, är det ett skarpt veck kommer den snart ta i fel och göra sönder ännu fler lameller.
Lite otur ska vi alla ha ;-)
Lycka till!
Jag har aldrig meckat med just Nikon, men baserat på erfarenheter från t ex Olympus OM-1 så skulle jag nog inte ge mig på en enögd spegelreflex i första taget. De är kompakt byggda och de olika systemdelarna är ofta intrikat kopplade till varandra.
Hade man tillgång till en reparationsmanual och kunde planera allt i förväg vore det en annan sak.
Hade man tillgång till en reparationsmanual och kunde planera allt i förväg vore det en annan sak.