Annons

Byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet faktiskt inte riktigt hur Nikons system fungerar. Men Canon har ju också sitt EF-S. Personligen tror jag detta kommer dö ut inom några år när fullformatssensorerna blir billigare.

Jag tycker att man sett den typen av förutsägelser under ett par års tid nu, men än så länge har det ju inte hänt.

Mitt intryck är att trenden istället snarare går åt det andra hållet. MFT, Nex, Nikon 1. En trend mot mindre kameror med "små" sensorer tycks vara det som kamermodet föreskriver just nu.

Jag tror fullformat kommer att ha sin nisch men än så länge tycks inte de breda massorna var så intresserade.

pga deras objektiv har inbyggd motor!
Men du behöver ju ingen motor i objektivet om du byter till D90 och då kan du använda alla äldre objektiv som 14/2,8, 20/2,8 och 24/2,8. Men precis som sagts ovan så ger det inte några större möjligheter än men en normalzoom på f/2,8 förutom att objektiven blir smidigare.

Och samma gäller för Canon. Du får inte tillgång till några ljusstarka billiga vidvinklar för en crop-sensor där heller. Att objektiven har inbyggd motor skapar ju inga fördelar förutom att de blir större och känsligare.

Enda alternativet för rejäl vidvinkel på DX och som inte kostar multum är Sigma 20/1,8. Dock är den stor och klumpig (nästan som en normalzoom med f/2,8) och rätt mjuk på f/1,8.

Hellre än fasta AF-D f/2,8 vidvinklar på DX skulle jag rekommendera ett Tamron eller Sigma, eller till och med Nikons egna, 17-50/2,8 eftersom de fasta varken är skarpare eller ljusstarkare än zoomarna.

Dessutom blir det mycket enklare att bära runt på en zoom istället för ett par fasta och som en extra bonus blir det mycket billigare, det är till och med så att Nikons eget är i samma prisklass som ett par fasta vidvinklar!

Det kan ju vara vikten och storleken som avgör vad man vill ha på.

Känns som om Canon har i princip samma utbud på vidvinkel, om man bara tittar på brännvidd, bländare och pris.
Fast räknar man bort skruvobjektiven för Nikon så finns ju inte mycket kvar.

Tack för svaren hörni, och off topicläsningen var trevlig :)

Som jag grubblar nu verkar det klokast att köpa Tamrons nya 17-50 2,8 med AF-motor till min D40. Det är ju vidvinkeln jag vill åt. Ganska blandade omdömen på ovan nämnda zoomen men så är det väl alltid, bara köpa och testa och ev. sälja av om man inte är nöjd. Nu håller vi tummarna för ett nytt mindre system med minst aps-c, riktig sökare och utbytbara objektiv!

ANNONS
Götaplatsens Foto