Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp mig till en systemkamera som man kan filma med...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jen90

Medlem
Har nu planer på att byta upp mig från min D3000 till någon system kamera som man kan filma med, då jag vill fortsätta och fota samt börja filma. Samt så vill jag ha den kameran bra länge.
Funderar på D5000, D51000 eller D7000. Vet att de är stor prisskillnad mellan dem.

Tacksam för tips och råd.

Titta på Rajala, de har en del kameror på kampanj nu.

En D90 med 18-50VR för 4995:- är ju tex ett riktigt bra pris.

D5000 kan du nog nu få enbart som begagnad, samma sensor som i D90 men saknar AF motor i huset och har inte så bra sökare som D90, saknar fjärr blixtstyrning, två rattar för bländare/tid mm

D5100 är den bästa av dessa för filmning, men samma nackdelar som D5000 om man nu vill satsa på fotograferingen. Har samma sensor som D7000

D7000 är ju den bästa av dessa kameror och är en mer avancerad D90, har då de fördeler med sökare, fler inställningar för styrning av AF, blixtstyrning etc

En D7000 kostar väl 3000:- mer än en D5100 skulle jag tro, men är det en som du tänker behålla och växa med så skulle jag nog ta D7000 annars har D90 det mesta man behöver för fotografering

Hur viktig är filmning och hur mycket är investerat i objektiv? Kom ihåg att med Canon, Nikon, Pentax måste man i praktiken använda manuell fokus vid filmning. Med Panasonic och Sony SLT eller NEX får man även en användbar AF vid filmning. Å andra sidan är ju utbudet av ffa billiga beg objektiv störst till Nikon och Canon. Så letar man bättre objektiv rel billigt har C&N fördelar. Är filmning viktigast bör du överväga att byta system.

Bland de du listat har den äldsta, D90 sämst filmning ffa med rörliga föremål. De nyare är bättre på just detta. Å andra sidan tillåter D90 & D7000 AF med alla AF objektiv och inte bara AF-S som med D5100. D7000 tillåter dessutom matrixmätning med alla Nikkor objektiv. I praktiken dock är AF vid kontrast AF (vid t ex filmning) så långsam med C,N, P att man får räkna med MF.

Tittar man på annat finns nu Sony SLT A55 + 18-55 för 4995:- på Elgiganten nu. Notera dock att har man intresse i proffsigare objektiv är överlag Sony lite dyrare.

skulle titta på D5100 elr D7000 bara när det kommer till filmandet.

så vill du växa kanske en D7000 kommer vara roligare en längre tid då den är lite mer avancerad, fast på ett bra sätt..mera knappar på huset osv..tror den har lite mera kontroller för filmdelen oxå om jag inte misstar mig mot D5100an..

D5100 är en liten instegskamera med lite mindre knappar på huset, men den har iaf en vinklingsbar skärm som är smidigt vid filmande, samt så klart billigare men oxå större chans att tröttna fort på o man vill gå vidare i sitt fotograferande med mera utmaningar.

samma sensor i båda.

skulle titta på D5100 elr D7000 bara när det kommer till filmandet.

så vill du växa kanske en D7000 kommer vara roligare en längre tid då den är lite mer avancerad, fast på ett bra sätt..mera knappar på huset osv..tror den har lite mera kontroller för filmdelen oxå om jag inte misstar mig mot D5100an..

D5100 är en liten instegskamera med lite mindre knappar på huset, men den har iaf en vinklingsbar skärm som är smidigt vid filmande, samt så klart billigare men oxå större chans att tröttna fort på o man vill gå vidare i sitt fotograferande med mera utmaningar.

samma sensor i båda.

Har tre nikon objektiv samt bekanta som fotar med nikon med, därför är mitt val nikon då jag kan låna objektiv o så.
Vill att man ska kunna filma med kameran, då jag vill prova det. Har koll p att de är MF som gäller då.
Med min D3000 lärde jag mig hyffsat snabbt och skulle nog vilja nu ha nått mer avanserat som jag kan få lära mig nått nytt med. Vill nu skaffa en ny kamera som jag kan ha i många år nu framöver.

Har nu planer på att byta upp mig från min D3000 till någon system kamera som man kan filma med, då jag vill fortsätta och fota samt börja filma. Samt så vill jag ha den kameran bra länge.
Funderar på D5000, D51000 eller D7000. Vet att de är stor prisskillnad mellan dem.

Tacksam för tips och råd.

Har en D7000 som jag filmar mkt med. Har haft en D300s som är snäppet bättre än D90 på att filma.
Var aldrig nöjd med D300s. Är mkt nöjd med D7000.

D7000 har en väldigt hög kvavlité på den inspelade filmen.
Den har film-inställningar för "allt". Dock måste du gå ur LiveView för att ändra bländaren.

AF i LiveView med D7000 är väldigt bra (inte supersnabb dock). Den fungerar även under filmning, men jag rekommenderar att man fokuserar (i LiveView) innan man startar filmningen.
Följande AF i filmning fungerar men är inte perfekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto