Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta upp sig från canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mxemmaa

Aktiv medlem
Jag har i nuläget en Canon 1000D som jag har plågat livet ur, avtryckar knappen fastnar ibland p.g.a. att den är så sliten osv.
Jag har verkligen växt med denna kamera och fotograferat manuellt och i RAW i några år nu, och i våras köpte jag till ett Canon 70-200 f/4 L som jag toktrivs med.

Jag fotograferar nästan enbart motocross och det blir en hel del väta, stenskott och damm, men med allmän försiktighet har min 1000D klarat sig väldigt bra i alla väder.
Därför är det viktigt för mig med många och bra autofokuspunkter, bra brushantering (för molniga dagar ;)) och jag vill även kunna filma, även om jag inte har jättehöga förväntningar på detta.

Jag har haft funderingar på 60D, 7D och även på begagnade 5D mark II, men som student har jag ganska begränsad ekonomi och de 3000:- som skiljer 60D och 7D åt känns väldigt mycket...
Med vilken borde jag få mest kamera för pengarna? Hur mycket tål vädertätningarna i 7D och 5D mark II, och hur många exponeringar kan en 5D mark II max ha gjort för att det ens är lönt att ge sig på en beg.? Det blir ofta ett par hundra bilder/ vecka för mig och jag vill gärna att det håller ett ganska bra tag innan ett ev. slutarbyte i så fall.

Du ska ha en 7D, inget snack :) den är testad för många exponeringar och vädertätad, fotar mkt cross själv med den och den är klockren! har blivit sprayad med lera damm o grus utan problem..

5dmk2 lämpar sig inte så bra för sport, med endast en bra fokuspunkt och långsam serietagning.. en begad 7D är nog det enda riktigt rätta för dig!

60D är bra, men inte lika vädertätad och snabb.. 7D känns mer gedigen, vilket den är, och den är mer pålitlig i alla väder!

satsa på 60d du kommer inte bli besviken,, jag har haft den nu i 1 år nu och skulle inte byta den mot en 7d

å andra sidan.. är detta nåt du känner att du vill satsa på så investera i framtiden, vore trist om du snålar och sen märker att du begränsas av kameran, om det så gäller vädertätning eller pålitlighet.. på insidan är kamerorna nästan likadana, men 7D är mer proffessionell kan man säga, tål mer stryk!

Jag håller nog med om att en 7D är det bästa alternativet med begränsad budget (nästa steg om du ska ha snabb AF och sånt är 5D Mk III). Den har hängt med sedan 2009, så om du har lite is i magen kommer det nog en ny modell som gör att 7D går ner i pris, och kommer bli mer tillgänglig på begagnatmarknaden. Det är dock bara en gissning från min sida :)

Det finns ett par fördelar med 7D över 60D som kan vara användbara när man fotograferar diverse sporter.

7D har ett mer avancerat AF-system och har en högre bildseriehastighet (8.0 mot 5.3). Samt en större buffert också (25 RAW mot 16 RAW). Om detta är värt de runt 3000 SEK är det endast TS som kan i slutänden avgöra. Själv är jag toknöjd med min 7D (fast jämför då med min 450D som var min första Canon).

Just bildseriehastigheten var något jag hade som hög prioritet, och då fanns det i princip bara 7D att välja på (med en budget på 10K).

Jag skulle inte rekommendera 60D till den typen av fotografering som du nämner. Jag har den men har provat 7D och den är tyvärr bättre för ändamålet.

Min upplevelse är att AF-systemet är bättre lämpat för snabba rörelser.

Problemet med 60D är att det endast finns 9 AF-punkter och att de sitter väldigt glest. Om du vill följa någon som rör sig snabbt blir det ett he-te att ha mittpunkten på den personen. Har du ett snabbt objektiv och sätter mittpunkten utanför så får du suddiga bilder. Med 7D kan du ha ett kluster med hjälppunkter runt om och det är oerhört praktiskt. Kvalitén på bilder är förmodligen den samma.

ANNONS
Götaplatsens Foto