Annons

Nattbild och närbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag läst igenom tråden två gånger.
Jag tror att ett enkelt billigt trebensstativ med flip lock-mekanism för låsning av benlängden skulle vara till stor hjälp. Det, en arca-swissplatta och självutlösare på några sekunder.

Med en rullator väger ju inte ett sånt stativ någonting, flip locken gör det enkelt att sätta upp (inga vridande rörelser för handlederna) och i slutändan ingen rörelseoskärpa på grund av kamerarörelser.

När du är hemma och tar närbilder så är stativ också till stor hjälp.
Tack, ja jag testade häromdagen bara en enkel sån där där man kan sätta kameran på och ta bilder på en stav. selfiestav eller vad det kallas. Men jag kunde inte ens sätta dit kameran då det var så svårt att bända upp det som kameran ska sitta fast vid.
Tack för tipset.
Mvh Eva

Tack, ja jag testade häromdagen bara en enkel sån där där man kan sätta kameran på och ta bilder på en stav. selfiestav eller vad det kallas. Men jag kunde inte ens sätta dit kameran då det var så svårt att bända upp det som kameran ska sitta fast vid.
Tack för tipset.
Mvh Eva
Tja... en selfiepinne är rätt svår att slåss mot med fjädrande klämmor och skit.
Ett stativ står still av sig själv och det finns typer av snabbplattor man manövrerar med en spak som inte kräver särskilt stor kraft eller pill.
Kanske finns det en fotoaffär du kan besöka och få det hela demonstrerat. Jag ser stativ som en nästan helt nödvändig del av natt- och närbildsfotografering.
Du visade en bild av en ring (tror jag det var). Typiskt exempel på oskärpa på grund av ostadiga förhållanden för objekt och kamera. Det är svårt att ställa in skärpan och svårt att hålla stilla utan stativ.
Men nog om det. Jag antar att du provar på något sätt.

Tja... en selfiepinne är rätt svår att slåss mot med fjädrande klämmor och skit.
Ett stativ står still av sig själv och det finns typer av snabbplattor man manövrerar med en spak som inte kräver särskilt stor kraft eller pill.
Kanske finns det en fotoaffär du kan besöka och få det hela demonstrerat. Jag ser stativ som en nästan helt nödvändig del av natt- och närbildsfotografering.
Du visade en bild av en ring (tror jag det var). Typiskt exempel på oskärpa på grund av ostadiga förhållanden för objekt och kamera. Det är svårt att ställa in skärpan och svårt att hålla stilla utan stativ.
Men nog om det. Jag antar att du provar på något sätt.
Ja jädra pinnar och vara svåra att hantera. :)
Jo det var fotat innan jag hittade den där knappen att klicka på för närbilder så nu blir det kanske bättre. Det är ett gammalt örhänge. Måste försöka utan stativ då jag samtidigt pysslar och skriver i datorn varje grej jag fotat närbild på. Men visst ett stativ är nog bra att ha sen utomhus osv..
Mvh Eva

Ja jag bad om råd om att hitta att fota närbilder och frågade om natt foto och jag är tacksam för alla råd jag fått här. Men jag fick mycket mer än så här. Vissa tar jag till mig vissa är krångliga. Jag fick en himla massa råd och tar tacksamt emot dem och tror att kanske andra också får lite tips. Och jag svarar alla också om hur jag ser på saken. Men visst kan man googla på allt. Men tack jag ska inte besvära mer.
Mvh Eva

Uppfatta det inte så. Det var inte så det var menat. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.

Men du har avfärdat precis allt. Om du inte vill förändra nåt, varken praktiskt eller kunskapsmässigt, då kommer inte bilderna att ändra sig heller. Och då förstår jag inte vad slags råd vi ska kunna ge.

Det är som om nåt ber om råd hur hennes köttbullar ska bli godare, men vill inte ändra varken ingredienser eller tillvägagångssätt. Då blir det liksom ingen förändring.

ANNONS
Götaplatsens Foto