Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

byta ut iMAC eller LR eller bägge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
När man diskuterar raw-konverterare bör man också blanda in vilken kamera man har.
Jag har under många år kört både LR, PS, Photos, Capture One, Iridient samt numera On1raw.
Länge var LR min favorit och det jag använde mest. När jag skaffade Canon 5Ds r blev jag inte nöjd. Profilerna som Adobe skapade för den kameran var allt annat än bra. Efter skapat egna med i1 passport blev det bättre.
När jag senare nedgraderade till Fuji X-trans för att släpa på färre kilon så uptäckte jag att LR var rtiktigt usel på att hantera fuji-raw. Sämst av alla faktiskt. Det har blivit bättre fast de är fortfarande sämst i klassen. Resultatet är nästan acceptabelt men har fortfarande flest artefakter efter renderingen. Något som påverkar slutresultatet om man måste dra hårt i reglagen på någon bild.

Jag tycker att Adobe har blivit feta om rumpan och tappat stinget. De tar för givet att de är marknadsledare och kommer så förbli.

En gång var LR och Adobe en frisk fläkt som skapade något nytt och det finns fortfarande inget annat program som är lika heltäckande.
Fast låt oss gå igenom de andra.
Iridient drivs av en man och är ett otroligt bra program, speciellt för Fuji. Fast det är ett litet företag som saknar muskler. Ett skämt på nätet sa att Adobe kunde anställa honom och betala honom 5 MUSD per månad för han skulle ersätta 5 000 man hos Adobe. Så jag skulle trots allt inte satsa mina pengar på det programmet.

Tar vi sedan Photos så är det mer likt Aperture än det var när det lancerades. Fast för den som är van vid LR känns det fortfarande som ett program för amatörer. Jag tror inte heller att Apple har några ambitioner att utmana Adobe eller någon annan.

Låt oss sedan ta Capture One.
De är otroligt duktiga och ambitiösa. De utvecklar sin produkt både smart och med hög kvalitet. Resultatet från Cature One har alltid varit blad de bästa. Numera också för Fuji. Fast personligen gillar jag inte arbetsflödet. Det är segt och numera är det för ofta buggar som kraschar systemet.

Så min nuvarande favorit är On1raw.
Detta gänget har en ambition och inititiavkraft som påminner om vad Adobe LR gänget en gång hade.
Vi som var med på resan med LR vet att det vi idag känner som LR inte skapades i en big bang.
Idag är On1raw det intressantaste programmet och deras fokus mot kunderna är totalt annorlunda.
Om man skaffar programmet bör man också betala för ett plus medlemskap. Det ger tillgång till så mycket mer.

När man väl installerat programmet skall man inte tro på att det är så snabbt. Det tar en halv evighet innan det har indexierat bilderna. Det påstås inte ha någon databas. Fast det är kanske sant om man liknar det med vad LR har.
Denna process kan ta väldigt många timmar.
När det väl ar gjort fungerar det snabbt.

Så skulle jag satsa mina pengar på det program som en dag kommer vara det nya LR så skulle jag köpa on1raw.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vi måste komma i håg att LR fungerar alldeles utmärkt för många kameror. Därför har vi också olika åsikter om programmet.
 

lofling

Aktiv medlem
Enligt artikel så vill Adobe ha in synpunkter.

Kan du beskriva vad som inte funkar just dig och gör att LR suger?
Artikeln säger att Adobe prioriterar att göra LR snabbare. Rätt ovanligt att ett företag går ut och öppet erkänner något sådant, säger inte det något tycker du?

Jag har en burk med Skylake i5-6600 @3,5 GHz, 16 GB RAM, Nvidia 960 GTX och både SSD från Samsung och Mvme M.2 från Intel. Inte allra bästa konfigurationen, men borde vara klart bättre än nödvändigt. Kör LR 64-bitarsversionen. Det mesta är ändå segt, t.ex. kan det ta en evighet att bara lätta upp skuggor med justeringspenseln, eller att beskära en bild gör att datorn nästan hänger sig ibland. Kan inte komma ihåg att det varit så här segt i någon annan version tror jag, även om både LR4 och LR5 var sega. LR 2 och LR3 har jag för mig var bättre i alla fall.
 

lofling

Aktiv medlem
"Under isen" Vi tycker olika :) Ändå intressant och höra hur konfigureringen ser ut?
Här är en annan länk:
https://www.dpreview.com/news/3532840795/adobe-officially-admits-speeding-up-lightroom-is-top-priority

Läs kommentarerna. Jag är inte ensam, men du kan ju tycka olika. Ärligt talat, vet inte vad du undrar över eller är ute efter. Bara för att du inte upplever något problem betyder ju inte att det inte finns problem med programmet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
13" MBP "Early 2011".

2,7 GHz i7, 8 GB 1333 MHz DDR3, Intel 3000 512 MB och 750 GB HDD.

RAF från Fujis 24 Mp-sensor är ungefär 50 MB.

Jag ska kanske poängtera att när jag väl håller på och justerar färgskalor eller vad det nu kan vara så går det inte besvärande långsamt, men å andra sidan gör jag ju bara en sak i taget, så det borde ju inte vara tungt.
Ser att du har fått många bra svar. Men det sitter väl en quad-processor i din Mac? Sedan kan det finnas annat som stör i datorn, att blåsa hela hårddisken (formatera om den) med ett visst intervall och installera om allt, kan bli en uppfräschning.

Jag tror du kan få din dator att prestera bra, tycker hellre 16 än 8 RAM och på det en juste SSD, det finns många bra, tex Samgsung EVO 500 GB som är prisvärd och bra. RAM-minne är förhållandevis billigt, kolla vilka hastigheter ditt moderkort stödjer. Kan tänka mig att RAM-minnet är 2x 4 GB i din dator.

Frågade också om bildfilerna, kamera med stora bildfiler suger mer :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Här är en annan länk:
https://www.dpreview.com/news/3532840795/adobe-officially-admits-speeding-up-lightroom-is-top-priority

Läs kommentarerna. Jag är inte ensam, men du kan ju tycka olika. Ärligt talat, vet inte vad du undrar över eller är ute efter. Bara för att du inte upplever något problem betyder ju inte att det inte finns problem med programmet.
Jag skiter i en massa länkar. Vill höra dina erfarenheter, dina ord? Varför funkar inte LR för just dig?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag skiter i en massa länkar. Vill höra dina erfarenheter, dina ord? Varför funkar inte LR för just dig?
Läs mitt tidigare svar. Varför vill du höra precis vad jag tycker? Jag skiter faktiskt i om du inte har problem, för det hjälper inte andra så mycket att bara säga att det funkar bra för dig.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Läs mitt tidigare svar. Varför vill du höra precis vad jag tycker? Jag skiter faktiskt i om du inte har problem, för det hjälper inte andra så mycket att bara säga att det funkar bra för dig.

Ber om ursäkt, där jag faktiskt missade din mer beskrivande post om din dator. Den kom emellan två inlägg. Tänker nu inte främst inte på dig. Det händer ganska ofta att man beskriver ett problem med att skicka en länk på vad andra tycker.

Läste igen vad du skrivit. Känner igen det själv. Mina datorgrejer jag använder nu, har funnits med ganska länge och jag känner igen det där hackandet med justeringspensel, gradient filer som inte flyter, främst de dessa. Vet heller inte vilken bildstorlek du använder.

Jag gick in då och gjorde några justeringar, och problemet är borta. Använder två datorer och den ena är rena stenåldern, men tycker den funkar bra (Intel Quad Xeon 3,6 24 RAM och SSD). Den andra är en ganska okay i7, 16 RAM och SSD. upplever ingen större skillnad mellan datorerna, förmodligen går beräkningarna snabbare i min bärbara.

Med stor sannolikhet har alla datorerna i tråden bättre specar än min stationära dator :) Testade precis gradient filter och justeringspenseln på en RAW-bild från nya 6DII, tycker det flöt på riktigt bra.

Vet inte varför det inte funkar hos enskilda, känner igen problemet och har kunnat åtgärda det. Att ha en städad och nyformaterad hårddisk kan göra susen om andra program ligger och tar kraft. Kolla även drivrutiner.

Bildstorleken spelar också roll, typ 25, 50 eller 150 MB stora bildfiler, det kan suga :)

Sorry igen att jag missade ditt inlägg.
 

PMD

Aktiv medlem
Aldrig förstått tjusningen med AIO-datorer (som iMac) där man tvingar ihop dator + skärm i en enhet, och inte kan byta ut de separat.
Poängen är att de tar mindre plats på ett skrivbord. Om det är en bra poäng eller inte beror mest på hur stort skrivbord man har.
 

martinot

Aktiv medlem
Det verkar som om det faktum att Lr är aktivt (men alltså inte gör något...) gör att allt annat i datorn segar och det blir badbollar här och där och det hade jag inte riktigt insett.
För att veta om du har brist på processorkraft, eller någon annan trång resurs gällande prestanda som minne, etc., så starta appen "Aktivitetskontroll" och kika främst på flikarna "Processor" och "Minne".

http://i.imgur.com/cgl0Qh4.png

Upprepa detta både utan Lr, och när du har Lr körandes oanvänd i bakgrunden (och inga indexeringar eller batchkonverteringar på gång). Då kan du se om det finns en koppling till resursbrist datorn i samband med att du har Lr igång oanvänt.

Nu vill jag inte stoppa dig ifrån att kika på alternativ till Lr (gör det själv så smått), men kan vara bra att veta om din nuvarande dator eventuellt har någon kapacitetsmässigt smal flaskhals som är värd att känna till (antingen för att uppgradera i mån av möjlighet, köpa ny dator, eller bara ha disciplin att stänga ner oanvända applikationer).

Har haft Lr6 igång hela dagen idag, och även om jag tycker den är lite trög att redigera i ibland, så störs jag inte alls att den (och en himla massa andra applikationer) ligger och kör oanvänd i bakgrunden.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Poängen är att de tar mindre plats på ett skrivbord. Om det är en bra poäng eller inte beror mest på hur stort skrivbord man har.
Finns ju så många smidiga datorer och lösningar där du kan ha datorn i VESA-fäste på baksidan av skärmen (tar ingen plats alls då), eller bara löst på skrivbordet där den inte är ivägen.

Min lilla Intel NUC jag har som HTPC är ju extremt liten, så har svårt att se att den skulle vara skrymmande ens på de minsta pyttesmå skrivborden.

Då har man ändå full frihet att kombinera dator och skärm som det bäst passar, och kunna endast byta ut en av de när det är aktuellt.
 

Bilagor

Abe Normal

Aktiv medlem
Det här med att lösa problem, i alla fall för mig. Åker ur hjärnan efter ett tag. Känner igen problemen så väl, men har ingen aning om hur jag gjorde. En del verktyg i LR var verkligen segt, typ Gradient filter och Justeringspenseln, det var pinsamt hackigt.

Det är en inställningsfråga, fräscha drivrutiner ingår också. Tänker också på det som skrivs i tråden om LR5 och LR6. Har både köpversionen och CC, idag tycker jag CC flyter på hur bra som helst. Funderar på om CC är upgraded och funkar bättre?
 

PMD

Aktiv medlem
Finns ju så många smidiga datorer och lösningar där du kan ha datorn i VESA-fäste på baksidan av skärmen (tar ingen plats alls då), eller bara löst på skrivbordet där den inte är ivägen.
Finns det sådana skärmar och datorer som kan köra macOS?

Min lilla Intel NUC jag har som HTPC är ju extremt liten, så har svårt att se att den skulle vara skrymmande ens på de minsta pyttesmå skrivborden.
Varje liten extra pryl tar plats.

Då har man ändå full frihet att kombinera dator och skärm som det bäst passar, och kunna endast byta ut en av de när det är aktuellt.
Jovisst, om man orkar hålla på med sånt. Annars köper man helt enkelt en ny AIO-dator när den gamla känns trött,.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har, även om det är längesen, jobbat på Adobe, ingått i ett otal beta-test-team, och arbetar själv med utveckling, så jag anser mig vara hyggligt insatt.

Anledningen till att Lighroom inte är tillräckligt snabbt, för de mest krävande användarna, majoriteten har inga problem, beror på att stora delar av programmet skrevs i en tid när digitalkameror fortfarande var relativt nytt, då en normal upplösning kanske var 10-10 mpiix, då dedikerade grafikkort, flerkärniga processorer etc hade mkt liten spridning, och då de flesta användare hade få digitala bilder.

Såna här generella uttalande om att "Adobe kan inte skriva kod", "De är lata" etc vittnar om bristande insikt om hur utveckling och försäljning av programvara går till.

För Adobe är allt en prioriteringsfråga och en fråga om vad som genererar intäkter. Varje dollar som läggs på att optimera prestanda måste tas från annan utveckling. De flesta användare föredrar nya features framför ökad hastighet.

Men, när Adobe nu säger att de prioriterat upp prestandan så menar de det, det har blivit tillräckligt viktigt för dem och de kommer att göra det.

Det är dock inget man snyter ur näsan, det är som att byta ut grunden för ett redan uppfört hus, fan så mycket svårare än att göra det första gången då huset byggs och därför kommer det att ske stegvis och ta kanske ett par års tid och man kommer att se del för del påverkas.

Den som vill kan jämföra med vad som hänt för Premiere och After Effects.

Därmed inte sagt att man ska välja Lightroom, jag har inget ekonomiskt intresse i Adobe numera och struntar helt vad folk använder (själv använder jag Bridge och CameraRAW, eftersom jag bryr mig om fler filtyper än bara bilder)

Använd vad ni vill, men vet att Lightroom kommer bli snabbare, så fattar ni beslut på rätt grund.
 

mmakr

Aktiv medlem
Framtidssäkert

Använder Lightroom CC.

Efter ett par år med en 7 år gammal byggd dator och hantering av 50mb filer lät jag bygga om datorn med nytt moderkort samt en Intel Kaby Lake 7700 K processor snabba DDR4 minnen på 16 GB och bytte också grafikkort för att få den framtidssäker för 5 K skärm . Hårddiskarna fick vara kvar.

RAW filer från Canon 5dsr öppnas nu accetabelt snabbt och filer på 20 MB från Olympus E I mark II öppnas blixtsnabbt direkt från minimala inbäddade förhandsvisningar. Byte mellan bibliotek och framkallning är sker omedelbart.

På den här sidan finns relevant information om vad som krävs för att få en tillräckligt snabb dator . https://www.pugetsystems.com. Jag googlade en hel del information även från andra sidor.

Jag rekommenderar att låta bygga en stationär dator , när man uppgraderar hårdvaran behöver man nuförtiden inte ominstallera programmen . Mvh Åke Kjellmert
 

martinot

Aktiv medlem
Finns det sådana skärmar och datorer som kan köra macOS?
Där har du en poäng.

Mac Mini fanns förut, men den tror jag inte hade något (iaf. inte medföljande eller officiellt) VESA-fäste.

Skärmar är dock inte OS-beroende, och går fint att använda samma till både MacOS och Windows (eller andra mindre vanliga system som Chrome OS, FreeBSD eller Linux).

Jovisst, om man orkar hålla på med sånt.
Det är inte svårare än att koppla över en bildskärmskabel (ungefär lika svårt som att koppla in en extern hårddisk eller mus till datorn).

Annars köper man helt enkelt en ny AIO-dator när den gamla känns trött,.
Problemet infinner sig när datorn är helt OK, men att man till exempel vill ha en ny bättre bildskärm.

Eller tvärt om; du är jättenöjd med bildskärmen du har, men vill ha mer CPU-kapacitet än vad du har idag (kör kanske nya tyngre applikationer som kräver mer).

Blir ett väldigt ekonomiskt (och för som bryr sig om sådant även miljömässigt) slöseri.

Jag hade personligen normalt (finns säkert något extremt undantag) inte gått på en sådan lösning.

Då får i princip samma inflexibla begränsningar som med en bärbar dator, men med inflexibiliteten att du inte enkelt kan sätta dig med den var du vill.

Helt enkelt (IMO) det sämsta av två världar, och blir en i mitt tycke dubbelt upp så inflexibel lösning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Programvara blir också gammal med tiden. Det finns alltid en bas och en kärna som är svår att ändra utan att bygga om det hela från grunden.
Så liknelsen att renovera hela husgrunden utan att riva huset är en bra liknelse.
Jag kommer inte ihåg när jag började använda LR men det är länge sedan jag fick den första betan.
Lr måste väl snart blivit så gammal att det är dags att få köra moppe.
Så det skulle nog behövas en ordentlig modernisering av LR.

Fast som du nämner i ditt inlägg är det nog så att det inte längre är entuisiasterna och entreprenörerna som bestämmer utan snarare ekonomerna. Allt skall motiveras i hur många månader det tar för att få investeringen återbetald. Det är många företag som gott i den fällan.

Idag finns det många utmanare som försöker skapa det nya LR. Den lösning som skall bli den nya standarden på marknaden.
On1raw är kanske den utmanare som satsar mest och gör det väldigt bra. Det tog många år för LR att gå från första betan till programmet kunde göra det mesta Photoshop klarade av för en fotograf.

On1raw håller ett högre tempo men man måste ge dem tid. Det kommer säkert ta upp till 2-3 år innan de kan ersätta LR fullt ut. Fast de har gjort stora framsteg under det här året. Det finns sedan en hel del andra som utmanar LR och PS. Kanske kan någon av dessa överraska.

Jag tror att Adobe kommer tvingas tillbaka till grundritningarna och skriva om hela LR. Eller så kommer Adobe att fortsätta räkna sina pengar och gå samma öde till mötes som Nokia.
 
ANNONS