Annons

Byte från 40D till 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan ju tänkas att de köper kameror med fler pixlar därför att nya kameror har fler pixlar, eller hur?

Inte förrän nu, när Canon släpper ut G11, har jag sett någon tillverkare som backat på pixlarna och satsat på kvalité på bilden istället för bara fler pluttar.

Det kan ju tänkas att de köper kameror med fler pixlar därför att nya kameror har fler pixlar, eller hur?

Inte förrän nu, när Canon släpper ut G11, har jag sett någon tillverkare som backat på pixlarna och satsat på kvalité på bilden istället för bara fler pluttar.

Att det är färre pixlar i G11 än G10 kan bero på valet av sensortyp.

"The specs list a 1/2000 flash sync speed. If this is a normal single flash mode then the CCD likely has an electronic shutter (ie it uses interline transfer). This type of CCD would be difficult to design at a high MP count without sensitivity suffering. Frame transfer type CCD sensors generally can be made with higher pixel counts than interline transfer CCD sensors for a given sensitivity."
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=32726296

Det pratas även om att "interline transfer CCD" kan vara en fördel vid videofilmning jämfört med en "frame transfer CCD" längre ner i tråden. Det verkar oxå att kameran är riktad till fotojournalister som vill ha en mindre kamera att filma med i bra kvalitet.

Förvisso, men det är ju fortfarande ett medvetet val av konstruktören, som naturligtvis vet väldigt väl vilka kompromisser han måste göra, och vad han värdesätter mest hos de olika komponenterna.

Att man kan använda kort synktid på en kamera som har möjlighet att ta en riktig blixt men däremot inte kan blända ner ordentligt kan ju vara något som de sett som viktigare än några miljoner pixlar hit eller dit.

Så... Nu behöver jag inte bry mitt huvud med det här valet längre. Blev ingen 500D utan en 50D ist :0)

Får köpa mig en videokamera ist när och om jag vill filma.

Tanten får sätta på sig handleds stöd eller låta bli att fota :0)

Flytta BG från 40:an och sätt det på din nya 50:a, låt sambon köra med "lillebror", utan BG är den riktigt trevlig att hålla i även om man har små händer. Jag gick från 30 till 50, flyttade BG och gav sambon 30:an. Problemet nu är att jag nästan aldrig ser min normalzoom, den sitter alltid på 30:an.

Flytta BG från 40:an och sätt det på din nya 50:a, låt sambon köra med "lillebror", utan BG är den riktigt trevlig att hålla i även om man har små händer. Jag gick från 30 till 50, flyttade BG och gav sambon 30:an. Problemet nu är att jag nästan aldrig ser min normalzoom, den sitter alltid på 30:an.

Jag det hade jag ju kunnat göra om min ekonomi var bättre :0)

Jag fick ju dessvärre sälja min 40D för att finasiera 50D

ANNONS
Götaplatsens Foto