Annons

Byte från Canon EOS 450D till... (?!)

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-ella

Avslutat medlemskap
... ja, vad?

Sitter just nu här framför datorn efter att ha fått ett otroligt tillfälle att köpa en kamera.
Min gamla var en Canon EOS 450D... så vad skulle vara bäst att köpa nu? En 500D?

Någon som är bra att ha tillsammans med Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, kanske.
 
Sitter just nu här framför datorn efter att ha fått ett otroligt tillfälle att köpa en kamera.
Min gamla var en Canon EOS 450D... så vad skulle vara bäst att köpa nu? En 500D?
Om du vill ha en kamera som känns likadan som din gamla (och ger ungefär lika bra bilder) är det förstås ett bra val. Vill du ha något lite roligare ska du titta på 50D, 60D eller 7D.
 
Om du vill ha en kamera som känns likadan som din gamla (och ger ungefär lika bra bilder) är det förstås ett bra val. Vill du ha något lite roligare ska du titta på 50D, 60D eller 7D.

Hm, hade tänkt på en 500D men den har ingen sån där ratt... vet du om 550D ger bra bildkvalite?
Kollade upp lite om de andra du nämnde, en aning för hög prisklass. Känns som att den får kosta max 7000.
 
Vad får du betala för 500D? Under 3000kr?

450D och 500D är i princip samma kamera. Några fler pixels, bättre LCD och så kan den nästan filma i HD förstås. Bilderna ser lika dana ut.

550D är en bättre uppgradering, rejält bättre sensor både i upplösning och ISO (samma sensor som i 7D), fin LCD och så filmar den i HD på riktigt. Handhavandet är samma som 450D.

EF 100 Macro passar alla hus lika bra.
 
... ja, vad?

Sitter just nu här framför datorn efter att ha fått ett otroligt tillfälle att köpa en kamera.
Min gamla var en Canon EOS 450D... så vad skulle vara bäst att köpa nu? En 500D?

Någon som är bra att ha tillsammans med Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, kanske.


Jag förstår inte riktigt. Har du redan sålt din 450D? Eller vad det är för tillfälle du har fått? Eftersom du tycker 60D och 7D är för dyr så är det väl bara att fortsätta med din 450D?

Alla kamerorna som nämnts här funkar jättebra med gluggen du nämner.
 
Jag förstår inte riktigt. Har du redan sålt din 450D? Eller vad det är för tillfälle du har fått? Eftersom du tycker 60D och 7D är för dyr så är det väl bara att fortsätta med din 450D?

Alla kamerorna som nämnts här funkar jättebra med gluggen du nämner.

Min 450D är trasig, och jag tyckte det var lika bra att köpa en ny kamera; en aning bättre än 450D.
 
Vad får du betala för 500D? Under 3000kr?

450D och 500D är i princip samma kamera. Några fler pixels, bättre LCD och så kan den nästan filma i HD förstås. Bilderna ser lika dana ut.

550D är en bättre uppgradering, rejält bättre sensor både i upplösning och ISO (samma sensor som i 7D), fin LCD och så filmar den i HD på riktigt. Handhavandet är samma som 450D.

EF 100 Macro passar alla hus lika bra.

Okej, då förstår jag. Filmfuktion är inte något jag kommer använda, så vitt jag vet.
Men om 550D är en mycket bättre än 450D så kanske det är värt att ta en sådan.
 
Okej, då förstår jag. Filmfuktion är inte något jag kommer använda, så vitt jag vet.
Men om 550D är en mycket bättre än 450D så kanske det är värt att ta en sådan.
Skillnaden i pris mellan 550D och 50D är inte speciellt stor (höst en tusenlapp). Men skillnaden mellan att plåta med de båda kamerorna är väldigt stor. Jämför dem i en butik!
 
Jag tittade på 550 och 50D och kom fram till 50D blev vinnaren otrolig skillnad på dessa modeller.Jag är super nöjd med min. Filmar gör jag med min videokamera.
 
Skillnaden i pris mellan 550D och 50D är inte speciellt stor (höst en tusenlapp). Men skillnaden mellan att plåta med de båda kamerorna är väldigt stor. Jämför dem i en butik!

Men 550D har fortfarande bättre sensor. 50D och 500D har samma sensor/LCD men 50D är större, rejälare, har bättre AF, sökare, hastighet etc.

Frågan är om du vill ha bättre sensor/bilder eller ett rejälare hus? Vill du ha både och är det 7D som gäller.
 
Vad får du betala för 500D? Under 3000kr?

450D och 500D är i princip samma kamera. Några fler pixels, bättre LCD och så kan den nästan filma i HD förstås. Bilderna ser lika dana ut.

550D är en bättre uppgradering, rejält bättre sensor både i upplösning och ISO (samma sensor som i 7D), fin LCD och så filmar den i HD på riktigt. Handhavandet är samma som 450D.

EF 100 Macro passar alla hus lika bra.

Synd bara att sätta ett full cirkeltecknande L-objketiv på en crop kamera. frågan är om inte ef-s 60 är ett klokare val om man ändå har en liten sensor och passa på att ytnyttja fördelarna som ef-s fattningen ger.

Dock så hade jag alla dagar valt en 50D eller en 7D om man står mellan aps-c hus och väljer. fotoergonomin med två hjul och c-lägen är värd väldigt mycket och räddar många bilder som man lätt missar annars för att man står och fipplar med inställningar.
 
Klurigt det här. 7D hade varit en önskan, men det får förbli en önskan tills vidare. För dyrt.
550D har jag kikat runt lite på nu, hittar dock inget med medföljande objektiv.
Mitt nuvarande objektiv (det som inte är macro) är rätt slitet, det fick sig en smäll när jag var och reste i sommar så jag hade önskat att få med något slags kitobjektiv. Fast är ett sådant bra?
Velar fram och tillbaka... det här var svårt.
 
Alla som ger rekommendationer är män. Min erfarenhet är att en del kvinnor (inte alla) föredrar ett mindre kamerahus och därför kan mycket väl 500/550 vara bästa valet här.

Själv har jag 400D, 40D och 7D och jag tycker inte alls att de större kamerorna är så överlägsna handhavandemässigt. Visst är sökaren avgjort bättre men de dubbla hjulen kan i alla fall jag klara mig utan.

Storleken på kamerahuset är en fråga om tycke och smak - det finns inget rätt och fel.
 
Alla som ger rekommendationer är män. Min erfarenhet är att en del kvinnor (inte alla) föredrar ett mindre kamerahus och därför kan mycket väl 500/550 vara bästa valet här.

Själv har jag 400D, 40D och 7D och jag tycker inte alls att de större kamerorna är så överlägsna. Visst är sökaren avgjort bättre men de dubbla hjulen kan i alla fall jag klara mig utan.

Storleken på kamerahuset är en fråga om tycke och smak - det finns inget rätt och fel.

Du gjorde det lättare för mig nu.
Egentligen behöver jag ingen ultrasuperkamera eller superkamera för den delen.
Det lutar åt en 550D... men... ändå vill jag köpa en billigare så jag kan köpa med nåt slags standard objektiv
 
Jag fann en Canon EOS 500D + ett objektiv: EF-S 18-55F IS. för 6490:-
Jag vet att det inte är stor skillnad på 450D och 500D, men jag klarade mig så bra med min 450D tills den gick sönder. Hade inga planer på att skaffa en ny. Så låter det rimligt?

Och det medföljande objektivet; vet någon här om det är värt att köpa?
 
Säkert en riktig dum fråga, men det går väl inte att använda ett canon objektiv på en nikon? eller? ursäkta min okunnighet.
 
ANNONS