Annons

Byte från Canon EOS 450D till... (?!)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en sådan kamera och tycker att den är jättebra. Man pratar om att det är sån jättestor skillnad mellan 500d och 550d i brusprestanda, men skillnaden är inte så stor. Särskilt inte om man fotograferar i RAW. Däremot så har 550d bättre filmfunktion med mic-ingång och manuella inställningar.
 
Kamera + kyla?

Nu är det klart, det blev en 550D + ett medföljande objektiv.

Nu är min fråga: hur är det att fota ute när det är vinter? Tänker på kyla och om det är snöfall. Är den tålig? Har också hört att när man varit ute med en kamera i kyla, ska man låta den ligga ca 1h i kameraväskan för att låta den värmas upp lite. Stämmer det?
 
Har också hört att när man varit ute med en kamera i kyla, ska man låta den ligga ca 1h i kameraväskan för att låta den värmas upp lite. Stämmer det?
Det som händer annars är att du få imma på linsen. Ofarligt med lite besvärligt.

Kamerors största problem i sträng kyla är att batteriet tar slut ganska fort. Ha ett extrabatteri i en varm ficka.
 
Det som händer annars är att du få imma på linsen. Ofarligt med lite besvärligt.

Kamerors största problem i sträng kyla är att batteriet tar slut ganska fort. Ha ett extrabatteri i en varm ficka.

Okej, då vet jag vet :) Men det kan inte på något sätt skada linsen? Är lite extra försiktig nu när jag äntligen kan börja fotografera igen; det är nämnligen vinter här med mycket snö just nu.

Tack för det tipset! Det ska jag tänka på.
 
Min gamla var en Canon EOS 450D... så vad skulle vara bäst att köpa nu? En 500D?

Skojar du? Det är väl ingen uppgradering alls knappt? Har man en 450D och ska byta upp sig så är det väl MINST 50D man ska titta på, annars 7D eller FF:arna.

Men om 550D är en mycket bättre än 450D så kanske det är värt att ta en sådan.

Den är inte "mycket" bättre. Det är en uppgradering, men en knapp sådan.

Ehh, ser nu att du redan har köpt en, så kanske lite onödigt att kommentera. Grattis till en ny kamera iaf.
 
Senast ändrad:
ANNONS