Annons

C fn 12 spegellås möjligt 5D 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

qv_

Aktiv medlem
Så då har man blivit med tele. Ett 400 5,6

Innan telet så ingick finesser som spegellåsning in i avdelningen finesser som finns men inte används....

Efter att ha lek lite på kvällen med och utan stativ insåg man snabbt att man
1. inte är så stadig på hand
2. spegeln ger vibrationer i kameran som påverkar resultatet.

Efter att ha funnit egna programeringar och aktiverat speglåsning så börjar mer testning

I dag tog jag tillsammans en promenad över isen för att nytja en bastu / isvaksbad. Under promenaden kom det en större fågen flygande förbi.

Problemet jag fick var att spegellåsningen var aktiverad eftersom bilderna blir bättre för mig även på fri hand. Att fånga en fågel i flykten med spegellåsning aktiverad så man måste trycka två gånger på knappen beräknade jag till mindre än 0,001% så jag kastade mig över programeringen för att ta bort spegellåsningen. När jag var klar var fågeln borta.....

Så nu efter all text kommer min fråga.
Kan man programera någon knapp att vara snabbval för spegellåsning av / på. Detta gäller både för 5D och 30D

På 5D finns ett läge "C" på programvredet som jag inte blir klok på, går det att utnyttja?

/Janne

Svaret är helt enkelt nej, det finns inget sätt att göra snabbkommando för det. På nyare kameror som 5D mkII och 7D kan man använda "Min Meny" och får det lite lättåtkomligare.
C läget kan man lagra inställningarna i kameran i och få tillbaka dom genom att vrida dit, men det lagrar ALLA inställningar.

C läget

OK

Provade efter ditt inlägg att aktivera spegellås och sedan vrida till "C" och då var det inget spegellås där, så det går ju "snabbare"
Dock så var bildfil Large förvalt och inte RAW + Large som jag har förövrigt.

En snabbtitt bland menyerna gav inte heller någon ledtråd om hur man sparar sina egna inställningar i "C" läget.
Efter att ha vridit tillbaka från "C" så var spegellåsning där igen, så någon återställning vart det inte, men jag får läsa manualen igen.

Jag blir som sagt var inte helt klok på "C" läget.

/Janne

För att använda C-läget ställer du in kameran som du vill ha den inkl. de Custom Functions du vill ha.

Öppna menyn och gå till Register Camera Settings (ligger strax under Custom Functions)

Viola inställningarna lagrade på C.

------
I ditt fall skulle jag Ställa in följande.

Av
f5,6
ISO 200 (ev 400) (800 och uppåt på 5D tycker jag är en aning brusigt)
C.Fn 12 Enable

Sen kanske du har en del andra C Fn som du ställt in som du brukra ha det t ex Fash sync på 2nd curtain etc De kommer oxå med. Är det några av dom du vill ha annorlunda med ditt tele så fixa det innan du går till Register camera settings.

Anledninge till att jag valde Av är att låsa bländaren på full öppning för att få max slutartid.

Detta är ju mitt problem

I menyn har jag

Formatera
EGen Programering C. fn
Återställ inställningar
Återställ kamera inst.
sensorrengörning
Firmvare ver 1.1.0

Har de översatt fel?

/Janne

Men va f'n finns såna som använder Svenska menyer ;-)

På min med Engelska menyer är det.

...
Format
Custom Functions (C.Fn)
Clear settings
Register camera settings
Sensor cleaning
Firmware version 1.1.1

Så det är inte otroligt att Register camera settings råkat bli översatt till Återställ kamera inst.

(Tillagt nedan)
Och du det finns en firmware uppdatering till 1.1.1 som du kan ta ner från Canons hemsida vilket bl.a. ger möjlighet att använda minneskort större än 8GB (vad man nu har det till) och rätt information om de nyare gluggarnai EXIF informationen.

kalas

Det var därför jag inget förstog av manualen!

För att "registrera kamerainstälningar" så skall man välja "återställ kamerainstälningar". Klart som korv spad.......... det står ju så i manualen.

Jag hade lite svårt att förstå logiken iallafall

Så nu har jag på "C" registrerat
Av
Iso 640
spegellåsning
f5,6
AI servo

Så nu har jag på min 5D ett snabbval för spegellåsning
ställ instälningsratten i läge "C"

Tackar för hjälpen

Tyvärr fins det ju inget "C" läge på min 30D men man kan inte få allt

ANNONS