Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camedia felaktig??

Produkter
(logga in för att koppla)

Eja

Ny medlem
Hej!
Jag köpte en Olympus Camedia C-5050 i fjol och har nu upptäckt att den tar olika bilder i sökare och monitor. Monitorn visar alltid korrekt bild medan bilden i sökaren alltid flyttas åt högra hörnet. Med andra ord, om jag tar en porträttbild över ansikte som precis fyller sökaren så klipps hela hårfästet bort, bilden flyttas upp till höger och dessutom visas inte bara ansiktet (såsom det var i sökaren) utan den tar med ganska mycket av bakgrunden.

Hur som helst så fick jag fotobutiken att hålla med mig och jag fick en ny kamera, en Camedia C-5060 eftersom 5050 inte säljs längre.

Med det är samma "fel" på denna kamera! Det är alltså helt omöjligt att båda fota vanlig AF från någon meters håll och om man sätter på macro-läge så missar man nästan hela objektet!!

Olympus-supporten kallar detta för "parallax" och menar att det är helt normalt att det sker en förskjutning mellan monitor och sökare. Men herregud, det går ju inte fota med sökaren!! Möjligtvis landskap i så fall!

Dessutom kan man inte ställa fokus i sökaren, bara på monitorn. Är inte det dåligt också?

Vad tycker ni, ska jag godta detta eller bör jag kunna häva köpet av kameran?

Tacksam för svar ganska omgående för butiken vill veta om jag är nöjd nu och i så fall går bytet till C-5060 igenom.

Bifogar bild där ni ser förskjutningen. Blomman på bilden fyllde hela sökaren.

Hälsningar Elin Andersson, Östersund

Sökaren i nämnda kameror är ju bara genomsiktssökare..ett vanligt fönster mer eller mindre m.a.o.
Det förklarar oxå varför man inte kan ställa in fokus via sökaren.

Den visar endast ca:77% av den verkliga bilden och ger bara en fingervisning om hur bilden blir..inte särskilt användbar alltså.

Ska man komponera bilderna så är det m.a.o displayen som gäller på dessa kameror.

Det är ju dessutom så att bilden via linsen och via genomsiktssökaren inte finns i samma plan varken horisontellt eller vertikalt vilket gör att ju närmare du kommer dessto större blir förskjutningen. Macro är närapå omöjligt att ta via genomsiktssökaren. Vill du slippa detta är det en kamera typ spegelreflex du ska ha. Har själv en enklare Camedia som jag är mycket nöjd med denna förskjutning till trots.

Det går inte med dessa kameror att få det bättre än du beskriver. Hela problemet ligger i att sökaren ser genom ett fönster som ligger brevid objektivet. På nära håll kommer således denna förskjutning av objektiv och sökare att märkas, medan på normalt till långt håll märks det inte.

Det är inget fel på kameran, men om du inte vill ha det på det viset kan du titta på en kamera som har elektronisk sökare. Dvs sökaren är en liten LCD-display som visar samma bild som syns genom objektivet. Exempel är Olympus C-750UZ och dess "syskon".

/BaraJag

Meningslös isf

Tack för svaren. Men det känns inte som jag vill acceptera detta.
Sökaren ger en fingervisning där man i det närmaste missar objektet! Då kan de ju lika väl ta bort sökaren. Jag tycker att man får "fingervisning" i monitorn men ska kunna se mer noggrannt i sökaren. Man ser ju inte speciellt bra i monitorn heller, speciellt inte när objektet är några meter bort.

Gissningsfotografering med andra ord!

Är du inte nöjd så klart du skall byta. Kika på Olympus C-750UZ, inte lika bra kvalitet på optiken som C-5050/5060 och "bara" 4Mpixel. Men den har 10x zoom och elektronisk sökare. Har haft en själv.

Häva köpet?

Jag vet inte, men jag är van vanliga systemkameror med sökare där man ser verkligheten. Borde man inte kunna förvänta sig det av en digitalkamera också?

Jag förutsatte att kunna använda sökaren och nu känner jag mig liksom lurad. Tror ni jag kan häva köpet? Eller är det uppenbart att sökaren på såna här kameror inte har någon som helst funktion? Borde jag ha vetat att man måste ha elektronisk sökare för det? Och att den inte har det är ju mysko, den kostar ju ändå sina slantar...

På dessa typer av kameror, brukar man ha ett par markeringar i sökaren som talar om hur bilden kommer att beskäras när motivet är nära (makro). Det brukar vara två "L" som ramar in en mindre bild i sökaren. Du har inte sådana på din Camedia..?

Som andra skrivit så måste det bli så här... Jag har själv en 5050 och ska jag vara ärlig så har jag ändrat min teknik sen jag gick över till digitalt foto. Jag använder aldrig sökaren längre utan bara lcd:n.
Vill man inte måste man gå till någon form av digital spegelreflex...
5050 är dock en alldeles utmärkt kamera på de flesta andra områden... 5060 är snabbare, men något mindre ljusstark....

ANNONS
Götaplatsens Foto