Annons

Camera Bits och Photo Mechanic - Årets sämsta uppgradering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Onsdagen den 11:e februari fick jag av en tillfällighet se på Camera Bits webb att det fanns e ny version (build 5551) tillgänglig. Jag läste Release info om vad de fixat och det var ett antal småfel som fixats i release 5438 bl.a.
(detaljer i länken lades ut den 10:e: http://forums.camerabits.com/index.php?topic=13973.0 )

Vi fick även veta att de snabbat upp en del sökfunktioner men att vi behövde indexera om databaserna då. Jag gjorde så i förrgår med den jag har färdiga bilder i (25 000) och igår med den databas jag har alla obehandlade bilder i (44 000). Det tog sin lilla tid.

Problemet som uppstod efter detta var att absolut inget funkade längre!!! .... och då skrev jag igår till Camera Bits kl 01:00 ca (se nedan) att "the new 5551 PM Plus version is a mess!" Säkert hade många andra också blivit smågala och av allt strul och bråkat med dem de också och svaret kom redan 4:36 i form av en ny version som fixade felet med Build 5551.


Photo Mechanic Plus, build 5560

« on: Yesterday at 04:36:18 PM »


VIKTIGT!!!
I detta meddelande ligger den info vi hade behövt för att få detta att funka.
"Optimize SQL Query Planning" function in the Maintenance options in the Manage Catalogs panel"
Vi behövde alltså även köra en Query (Fråge) -optimering av den inbäddade SQL Databasen.


● Search Performance: For the speedup implemented in the previous build (R5551) to take effect, it may be necessary to perform the "Optimize SQL Query Planning" function in the Maintenance options in the Manage Catalogs panel. This should only take a few minutes on large catalogs. (To obtain the maximum performance from the R5551 optimizations, a Re-index is required.)


Så sammanfattningsvis:

  1. Uppgradera till PM Plus Build 5560 (skippa 5551)
  2. Kör en omindexering av databaserna
  3. Kör en "Optimize SQL Query Planning" för varje enskild databas
  4. Starta om både dator och PM Plus
Så det är vad som gäller nu.
Mina grejor funkar finfint igen, men igår kunde man hålla sig för skratt utan problem.

Jag är annars väldigt nöjd med både programmet och supporten i sig men detta var riktigt dåligt. Jag skriver det på orutinkontot. Detta är version 1.0 av deras arkivsystem och de är nog inte helt på banan än när det gäller det.
Likväl, så här kan inte ett sånt här företag hålla på om det inte ska dra på sig "bad will". Det är en av de sämsta uppdateringsutrullningar jag sett på länge.

Mitt mail till supporten:


"
Got your info about the new version.
Read the release notes.
Installed version 5551 yesterday and reindexed one of my idexes with 25 000 images, as the Release Info told us to do.
First it looked OK but after closing down I got a messagebox To my surprise saying ”The catalog system is taking a while to stop”. The Contact sheet view didi not display one single image.

Today I indexed my non developed 44 000 files.
And after that nothing works.
The indexing seemed to work Ok first and it looked fine first but when I turned off PM Plus I got a pop up saying ”The catalog system is taking a while to stop”.
Well it didn´t.

(I bakgrunden gjorde dock PM Plus en hel del då diskaktiviteten låg på 100% min anm.)

I restarted Windows and then PM Plus.
I had both indexes checked (both checkboxe)s on both indexes.
Then it all started again – after that I haven´t been able to see a single image.
No images in the contact view at all – it´s blank!

I then uninstallet and and reinstallet PM Plus again, I made a Database Resync and restarted everything again with the same result.

(En resynk går igenom och lägger till nya bilder och tar bort de som har brutna länkar om man inte explicit markerat att man vill ha de kvar (för off line access)

Please send me the first version, so I can try that instead until you have fixed this because I am totally stuck now!!!"
 
Senast ändrad:
ANNONS